چراغ
چراغ خودرو
چراغ های سیستم روشنایی
در سیستم روشنایی خودروهای سواری از لامپ های گوناگون و متعددی استفاده شده هر کدام از این چراغ ها به منظور خاصی دارد بدنه خودرو نصب می شوند شکل ظاهری چراغ های روشنایی متنوع هستند و بر مبنای طراحی کارخانه سازنده در روی خودرو تعبیه میشود روشنایی یک خودرو سواری که حالت روشن دارد و انواع روشنایی در خودروهای سواری به ترتیب میتوان تقسیم بندی کرد :
چراغ های روی بدنه ی خودرو :
بزرگ جلو
مهشکن
کوچک جلو
خطر
ترمز
دنده عقب
راهنما
پلاک خودرو
جانبی
تعدادی از چراغ های نصب شده در قسمت جلو و عقب یک خودرو میباشند
چراغ های داخل اتاق خودرو :
جاهای نقشه خوانی
چراغ های صفحه نشان دهنده ها پانل جلو راننده
چرغ های جعبه داشبورد
چراغهای صندوق عقب
چراغ های مطالعه سرنشین عقب تعدادی از چراغ های روشنایی داخل اتاق در یک خودرو میباشند
بلوری یا عدسی چراغ :
بلوری عدسی در روی کاسه چراغ قرار گرفته به وسیله چسب مخصوص با کاسه یکپارچه می شود تا از ورود گرد و خاک و آب به روی کاسه چراغ جلو گیری شود در سطح عدسی دارای منشورهای بلورین و این منشورها برای هدایت پرتوهای نور لامپ بزرگ و در روی عدسی ایجاد می گردد با توجه به اینکه در هوای مه آلود به دلیل غلظت و تراکم ذرات بخار آب و همچنین به هنگام بارش شدید برف از شعاع دید راننده کاسته میشود و قدرت تشخیص جاده مختلف می گردد لازم است برای روشن نمودن سطح جاده از مه شکن استفاده شود تعداد لامپهای مهشکن دو عدد اند و در قسمت جلوی خودرو در کنار مه شکن بزرگ نصب میشوند
خودرو های جدید
در خودروهای جدید برای حذف طراحی کارخانه های سازنده چراغ مه شکن در کنار چراغ بزرگ جلو در یک مجموعه ساخته شده و بر روی خودروها نصب نمیشود تابش نور دانه های زرد رنگ است و نسبت به نور بزرگ خودرو قدرت نفوذ بیشتری دارد زیرا نور بالا بزرگ در برخورد با ذرات برف منعکس میشود و در روشن کردن مسیر حرکت تأثیر ندارد و نور پایین چراغ ها نیز آنچنان موثر نیست
برای ایجاد نور زرد رنگ در چاه های مه شکن به دو روش عمل میشود استفاده از عدسی با بلوری زرد رنگ در ساختمان چراغ به استفاده از حباب زرد رنگ بر روی لامپ چراغ
چراغ های خطر :
چراغ های خطر به منظور هشدار و همچنین مشخص نمودن موقعیت خودرو در مورد که در هوای مه آلود و نیز تاریکی هوا طراحی و در قسمت عقب خودرو در روی بدن نصب می گردد تعداد چاههای خطر به تعداد حداقل یک عدد در هر سمت بدنه است که در بعضی از خودروها دارای کاسه چراغ مستقل از دیگر چراغ ها عقب است و در بعضی دیگر به همراه چراغ ترمز به طور مشترک در یک کاسه چراغ قرار می گیرد تلق چراغ های خطر قرمز رنگ است در صورتی که در ساختمان چراغ از طلق بی رنگ استفاده شده باشد روی لامپ را با حباب قرمز رنگ میپوشانند بر مبنای طراحی کارخانه سازنده طلق چراغ های عقب در بعضی از خودروها یکپارچه است و در بعضی دیگر هر کدام از چراغ ها تلق جداگانه دارند
چراغ های راهنما :
هنگام تغییر مسیر حرکت خودرو در چرخش به سمت راست و یا سمت چپ برای اطلاع سایر خواننده ها از چراغهای راهنما استفاده میشود به دانشگاههای راهنما در خودروها حداقل ۴ عدد است دو عدد از آنها در قسمت جلو خودرو و دو عدد در قسمت عقب در روی بدنه نصب میشود برای افزایش توجه به تغییر مسیر خودرو چراغ راهنما را به شدت چشمک زن طراحی میکند و به همین منظور لامپ را به صورت منقطع روشن و خاموش می شود عدسی با تلق روی چراغ راهنما زرد رنگ است و در خودروهایی که طرح چراغ از بی رنگ و شفاف سازی شده است روی لامپ چراغ راهنما با حباب زرد رنگ پوشیده میشود
پیاده و سوار وکردن سوئیچ چراغ های روشنایی و آزمایش انها :
موارد مورد نیاز
جعبه ابزار
دستگاه مولتی متر
هنگام کار بر روی سیستم های الکتریکی خود را بست اتصال کابل قطب منفی باتری را باز و قطب منفی باتری دور نگه دارید جدا کردن بسته کابل قطب منفی با ابزار مخصوص قاب روی فرمان خودرو شکننده و آسیب پذیر است لذا پس از باز کردن قاب از روی خودرو آن را در محل مناسب قرار دهید سوئیچ نور بالا و پایینی جانبی ، خطر ، پلاک و راهنما در یک مجموعه در روی لوله ی فرمان بسته شده است با استفاده از پیچ گوشتی مناسبی برای پوشش روی لوله فرمان را باز کنید و قاب را از محل خود خارج کنید
نقشه ی مدار الکتریکی لامپ روشنایی خودرو :
سیم کشی اجزای مدار های الکتریکی در خودرو استاندارد شده است و روش موازی اجرا می شود با توجه به اینکه ولتاژ مدار الکتریکی ۱۲ ولت انتقال شده است می اعضای هر کدام از مدارهای الکتریکی خودرو ۱۲ ولتی طراحی و ساخته میشود به منظور سهولت در اجرای صحیح ارتباط بین اجزای مدار و سیم کشی آنها و نیز شناسایی اجزای مدار های مختلف در هنگام و عیبیابی و تعویض کل یا قسمتی از سیم مدار الکتریکی از نقشه مدار الکتریکی خودرو استفاده می شود نقشه مدار الکتریکی سیستم های مختلف خودروها یکسان نیست و بر مبنای طراحی کارخانه سازنده با یکدیگر متفاوت است که توان مصرفی حقیقی لامپ آن در روی نقشه مدار بر حسب وات درج شده است

اتوماتیک راهنما:
اتوماتیک راهنما صورت خودکار اصل عمل قطع و وصل جریان الکتریکی در مدار راهنما را به عهده دارد عمل قطع و وصل مدار باعث می شود لامپ راهنما با تناوب روشن شود اتوماتیک راهنما در انواع حرارتی مغناطیسی حرارتی و ترانزیستوری طراحی و ساخته شده است مکانیکی اتوماتیک راهنمایی نوع مغناطیسی حرارتی نشان داده شده است که در p به لامپ پانل جلو راننده ترمینال b اصلی موتور و البته دسته راهنمای خود را متصل میشود
اصول سیم کشی مدار روشنایی و رعایت نکات ایمنی :
کلیه ی سیم های استفاده شده در سیم کشی مدار های الکتریکی خودرو کلاف بندی و عایق کاری می شوند و توسط بسته های زرد روی بدنه خودرو و در مسیر سیم کشی ثابت می گردند کلاف سیم کشی خودرو که درخت سیم نیز نامیده میشود معمولاً دارای سه شاخه است به این شهر شاخه اول در جلوی سیم خودرو شاخههای دوم در داخل اتاق و شخص سوم در قسمت عقب خودرو ارتباط کلیه دستگاه الکتریکی و مصرف کننده ها را با باتری منبع ذخیره انرژی الکتریکی و لترون آتار مولد و جریان الکتریکی خود را برقرار می سازد در کلاف سیم های مدار الکتریکی استفاده شده در یک نوع خود را نشان داده شده است
کلاف بندی سیم ها
کلاف بندی سیم ها به منظور حفاظت از روکش عایق سیم های مدار الکتریکی و نزدیک شدن به تیمهای متعدد استفاده شده در مدارهای مختلف خود را انجام میشود و قطعات ماشین سنگین به شکل فندق سیم ها به دو صورت است یک عایق بندی با استفاده از نوار پلاستیکی
عبور دادن سیم از داخل لوله های پلاستیکی نرم لوله های پی وی سی قابل انعطاف آیا کاری سیم ها با استفاده از لوله پی وی سی و لوله ی پلاستیکی و نرم هم قابل انعطاف وجود دارند
دستگاه تنظیم نور بزرگ جلو :
همانگونه که ذکر شد از چراغهای بزرگ جلو خود را برای نشان دادن مسیر حرکت آب فضای جلوی راننده در هنگام شب و تاریک بودن هوا استفاده میشود تنظیم بودن لامپ بزرگ جلو برای مشاهده اما مانع مسیر حرکت تشخیص امتداد جاده و غیره حائز اهمیت هستند و باید از جهت تعویض لامپ ها اطمینان حاصل نمود و راننده را کاهش دهد ایجاد مزاحمت برای رانندهها افزایش خطر تصادف و غیر از دیگر معایب ناشی از تنظیم نبودن لامپجلو خودروها به شمار میرود تنظیمدستگاه نور چراغهای بزرگ جلو در انواع مختلفی از نظر شکل ظاهری و کارکرد دستگاه طراحی و ساخته شده است
ساختمان دستگاه
در ساختمان عکس دستگاه تنظیم نور کانال مربع و مستطیل شکل وجود دارد که پرتوهای نور از طریق عدسی تعبیه شده بر روی آن به داخل دستگاه هدایت میشود و به صفحه نمایش روی دستگاه تنظیم نور منعکس می گردد انعکاس نور در این صفحه نمایش محدوده بخش نور را مشخص می نماید با مقایسه و تطبیق محدوده با الگوی بخش نور و پیشبینی شده در دستگاه میتوان به تنظیم بودن یا انحراف تابش و پخش نور بزرگ جلو خود را پی برد شاسی این دستگاه به نحوه طراحی شده که تغییر ارتفاع و حرکت عمودی آن برای قرار گرفتن در مقابل چهرههای بزرگ شده خود را امکانپذیر است به راحتی می توان دستگاه را در ارتفاع مورد
ارتفاع دستگاه
نیاز ثابت نمود موقعیت دستگاه تنظیم نور با خودرو دیزل وسیله قرار گرفتن پایه های اساسی در مقابل چرخ های جلوی خودرو تنظیم شود الگویی پخش نور پیشبینی شده در دستگاه تنظیم نور بزرگ در بعضی از خودروها برای تنظیم نور بزرگ از اهرم هایی که به همین منظور در ساختمان پیشبینی شده است استفاده میشود