پاک کردن سولفات
پاک کردن سولفات روی بست
پاک کردن سولفات و زنگ زدگی
پاک کردن سولفات و درخشش
پاک کردن سولفات روی بست و ترمینال های باتری:
سود یا جوش شیرین
برس سیمی
جعبه ابزار
ابزار پاک کننده ترمینال باتری
لیوان غیر فلزی اسپری
مخصوص ضد خوردگی گریس
برای پاک کردن و تمیز کردن قطبها ترمینال ها و اثرات صرفا از روی باتری به ترتیب زیر اقدام کنید
۱ برای پیاده کردن باتری از روی خودرو بست های اتصال کابل مثبت و کابل منفی را
به وسیله ابزار مخصوص جدا کنید پس از باز کردن پیچ های
بسته نگهدارنده باتری در روی خودرو باطری در محل خود خارج کنید
محلول شستشو
برای تهیه محلول شستشو از جوش شیرین استفاده کنید به این منظور به ازای هر لیتر آب یک قاشق غذاخوری
جوش شیرین بی کربنات سدیم با آن اضافه کنید ۳ با استفاده از برس موی غذای باتری را با محلول
جوش شیرین تعویض کنید در پاک کردن سولفات سرب از قطبهای باتری نشان داده شده ۴
ترمینال ها قطب های مثبت و منفی باتری و سطح جعبه باتری را با آب گرم بشویید شستن
اثرات محلول جوش شیرین و سرب باید شسته شود
۵ به وسیله برس سیمی مناسبی لوله های اتصال جعبه باتری
و بدن خودرو را از هر گونه رسوب زنگ زدگی پاک کنید
برس مویی و محلول جوش شیرین
۶ به وسیله برس مویی و محلول جوش شیرین بست نگهدارنده باطری را پاک و تمیز کنید سپس آن را با آب گرم بشویید ۷ خوردگی در قطب های مثبت و منفی باتری از عوامل اتصال نامطمئن پین بست کابل ها و قطبهای بازی به شمار میرود و رفع عیب و اصلاح سطوح قطعا از ابزار مخصوصی استفاده میشود ۸ ابزار مخصوص قطبهای باتری را در روی آن قرار دهید و بچرخانید تا لایه های سطح ترمینال بازی تراشیده شود این عمل را همچنان ادامه دارد توسط حقوق سربازی صاف و یکنواخت و عاری از بلندی شود ترمینال آسیبدیده باتری و اثر بکارگیری ابزار مخصوص بر روی سطح بست های باز را ابتدا به برس سیمی تمیز کنید سپس آن را با محلول جوش شیرین و آب گرم بشویید
ترمینال های باتری
۹ دانشگاهی که بست اتصال کابل به ترمینال های باتری معیوب شده باشد آنها را با بستههای نو تعویض کنید ابتدا قسمت بدون عایق کابل را در محل خود قرار دهید سپس پیچ های نگهدارنده بست سرکاب را به اندازه لازم سفت کنید محلول ضد خوردگی روی بسته نگه دارنده با چه اسپری کنید و باتری در محل خود روی خودرو قرار دهید و سپس نگهدارنده باطری رو در روی خود نصب کنید و با بستن پیچ و مهره آن باتری را مهار کنید بست کابل مثبت و کابل منفی را به ترمینال های مثبت و منفی باتری متصل کنید و مهره حرکت را با آچار ببندید
مقدار گشتاور مهره
مقدار گشتاور مهره و اندازه باشد به طوری که باعث لهیدگی زیباترین شود و پس از نصب کامل بست های باتری روی بست و قطب ها را با مایع ضد خوردگی اسپری کنید در صورتی که مایع ضد خوردگی در اختیار ندارید و سازها را با لایهای از گریس بپوشانید استفاده گریس برای پوشش بتن و قطب ها انجام می شود
روش خشک کردن باتری:
روش خشک کردن باتری: اگر قصد دارید برای مدت طولانی از باتری استفاده نکنید آن را خشک کنید غیره شد باتری معیوب میشود و غیرقابل استفاده خواهد شد برای خشک نمودن باتری به روش زیر عمل می شود ابتدا باتری کاملا شارژ کنید و سپس با خالی کردن الکترولیت آن خانه های باتری را از آب مقطر پر کنید پس از حدود ۲۴ ساعت زمان تخلیه آب مقطر به روش شارژ اکانت خودتان را خشک کنید برای استفاده مجدد کافی است به اندازه موجز الکترولیت در خانه باتری بریزید بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باتری آماده استفاده است
کابل و بست های باتری:
اتصال باتری و سیم کش
برای اتصال باتری و سیم کش خودرو از دو عدد قابل استفاده میشود که جریان الکتریکی مورد نیاز سیستم راه انداز استارتر و سایر مدار های الکتریکی خود را برقرار می سازد بسته ترمینالهای باتری متصل میشوند کابل ترمینال مثبت معمولا دارای عایق قرمز رنگ است که قطب مثبت باتری را به ترمینال بیهقی اتوماتیک استارت خودرو متصل میکند با توجه به اینکه بیشتر جریان مصرفی از باتری در حالت استارت است لذا برای اتصال باتری به استارت از کابلی به قتل ۱۰ الی ۱۵ میلیمتر بر حسب شدت جریان مصرفی استارت استفاده میشود
عایق کابل
در بعضی از خودروها روپوش عایق کابل مثبت باتری به رنگ سیاه انتخاب میشود مورد استفاده قرار
میگیرد کابل ترمینال و منفی بازی کردن اتصال بدنه نیز نامیده میشود قطب منفی باتری به بدنه
خود را متصل میکند کابل اتصال بدن درد و طراحی شده است آدم خود را مورد استفاده قرار میگیرد
و از کاملا دارای روکش عایق است و معمولاً سیاه رنگ انتخاب میشود و نه دیگران بدون روکش آی
از رشته سیم های به هم بافته شده تشکیل یافته است در کابل اتصال بدنه نوع بدون روکش بافته شده است
کابل های مثبت و منفی
کابل های مثبت و منفی با تو بسته بسته های مخصوص به ترمینال های باتری متصل می شوند که از آلیاژ مس ساخته می شوند و قسمت مختلف آن شامل یک پیچ و مهره ثابت کننده بست باطری در روی خودروها دو محل قرار گرفتن در قبال تری سه بدنه بست باطری چهار پیچ های اتصال صفحه نگهدارنده کابل در روی بسته باتری ۵ صفحه نگهدارنده کابل ۶ محل قرار گرفتن کابل روی بسته با تیم با توجه به اینکه در اکثر باطریها قطب مثبت باتری قطورتر از قطب منفی آن است ی شناسایی بسته کابل مثبت از علامتهای پری و مثبت استفاده میکنند در روی بدنه ساعت حک می شود و یا به صورت برجسته در سطح آن ایجاد می گردد
سیستم شارژ خودرو :
تبدیل مکانیزم های محرک دستی به محرکه الکتریکی و افزایش سیستمهای ایمنی و رفاهی الکتریکی
در خودروها نکته حائز اهمیتی است که باید در طراحی سیستم شارژ مورد توجه قرار گیرد از جمله
این تغییرات می توان به شیشه بالابر الکتریکی آینه های جانبی الکتریکی آنتن برقی گرمکن شیشه عقب آینه های جانبی و صندلی راننده و غیره که عامل افزایش توان مصرفی اند
سیستم شارژ باید بتواند : در قطعات ماشین سنگین
موتور در شرایط مختلف
موتور در شرایط مختلف کار دارای ولتاژ خروجی تولید ثابتی باشد پاک کردن سولفات و جریان الکتریکی مورد نیاز برای شارژ باتری تامین کند و باتری خود را همواره در حالت شارژ نگه دارد
انبار شارژ باتری :
باطری الترناتور
آفتامات
آمپرمتر
لامپ شارژ
سوئیچ جرقه
سوئیچ جرقه سوییچ اصلی موتور دسته سیم مدار الکتریکی باتری به عنوان منبع ذخیره انرژی
الکتریکی در مدار شارژ خودرو قرار دارد و شرایط زیر تخلیه یا دشارژ می شود
حالت استارت و راه اندازی موتور و فعال نمودن با استفاده از دستگاه الکتریکی در وضعیت خاموش بودن موتور خودرو
نمودار تامین شدت جریان الکتریکی
نمودار تامین شدت جریان الکتریکی مورد نیاز به مصرف کننده ها را نشان میدهد الترناتور به عنوان مولد
جریان الکتریکی عضو اصلی مدار شارژ خود را است که علاوه بر تغذیه جریان الکتریکی مصرف کننده های
خود و وظیفه شارژ ظرفیت ذخیره شده است باتری را نیز بر عهده دارد شدت جریان شارژ باتری بر حسب
توان مازاد بر مصرف از الترناتور ین میشود آلترناتور به وسیله پیچ و مهره و بست مخصوص در روی بدنه موتور بسته شده و پولی روی محور آن توسط تصمیم به پولی میل لنگ متصل است
اتصال آلترناتور
اتصال آلترناتور به نحوی طراحی شده است که میتواند موقعیت آناتورا نصب تسمه آن تعریف و میزان کشش تصویر را تنظیم نمود آفتامات با رگولاتوری از اعضای دیگر مدار شارژ است وظیفه دارد ولتاژ خروجی آلترناتور و شدت جریان تولیدی آن را کنترل کند اجازه شارژ باتری پاک کردن سولفات و جلوگیری از ورود جریان الکتریکی باتری به الترناتور هنگام خاموش بودن موتور خود را از وظایف دیگر آفتامات به شمار میرود برای نمایش درصد شارژ و یا شارژ بودن باطری خودرو از آمپرمتر یا ولت متر که در من مدار الکتریکی سیستم شارژ طراحی میشود و قرار میگیرد استفاده میکنند
پانل جلو و در کنار
این نشان دهنده ها روی پانل جلو و در کنار سایر نشاندهنده آن است می گردد و راننده خودرو می تواند
هر لحظه از وضعیت شارژ شارژ باتری آگاه شود درجه نشان دهنده وضعیت باتری در یک نوع خود را نشان
میدهد در مدار شارژ خودروهایی که از آمپرمتر یا نشان دادن شدت جریان تخلیه یا شارژ باتری استفاده
شده است آمپرمتر به صورت اتصال سری در مدار قرار می گیرد بر روی صفحه نمایش نشان دهنده عقربه ای
نصب شده است که اطراف آن به سمت علامت مثبت و منفی درج میشود و شارژ بودند و با دشارژ باتری را در صفحه آمپر متر مشخص میکند
نمودار خودروهای به جای آمپر
در نمودار خودروهای به جای آمپر متر از ولت متر برای نشان پاک کردن سولفات دادن وضعیت شارژ باتری استفاده شده است
دستگاه ولت متر به روش اتصال موازی در مدار شارژ قرار میگیرد که از ولت متر برای نشان دادن وضعیت
شارژ و دشارژ باتری استفاده شده است دیده می شود در این مدار باتری با شماره یک آلترناتور با شماره
دو سوئیچ اصلی موتور دوچرخهبا شماره ۳ و ولت متر با شماره ۴ مشخص شده است در مدار شارژ باز
خودرو از لامپ شارژ استفاده می شود که در پنل جلوی راننده نصب میشود پ شارژ منظور اخطار و مطرح
نمودن راننده خودرو از وضعیت سیستم شارژ طراحی شده است و به مدار الکتریکی سیستم شارژ اضافه می گردد
لامپ اخطار شارژ
لامپ اخطار شارژ در وضعیتهای زیر روشن میشود معیوب شدن آلترناتور و پاره شدن تسمه محرک محور آلترناتور
لامپ شارژ در مدار الکتریکی سیستم شارژ خودرو به نحوه قرار گرفته است که جریان الکتریکی مورد نیاز خود را توسط سوئیچ جرقه از باتری تامین می کند و از طریق سیم پیچ روتور و آفتامات آلترناتور اتصال بدنه می شود
هنگامی که به هر دلیل جریان الکتریکی و تولیدی آلترناتور قطع شود اتصال بدنه مدار الکتریکی لامپ شارژ از طریق آلترناتور برقرار و لامپ شارژ روشن میشود
اصول سیم کشی مدار شارژ و انتخاب سر سیم ها؛
رنگ سیم ها
رنگ سیم ها در همه خودروها یکسان نیست و شرکت های پاک کردن سولفات سازنده خودرو و استاندارد رنگ سیاه مختلفی
را در سیمکشی خودروهای تولیدی خود مورد استفاده قرار می دهند لذا هنگام سیم کشی مدار شارژ
خود را ابتدا لازم است رنگ سیم های مندرج در دفترچه راهنمای تعمیرات خودرو و نقشه مدار الکتریکی
سیستم شارژ خود را مطالعه کنید هنگام آزمایش و بررسی مدار شارژ خودرو و اجرای تعمیرات از اتصالی
و دنده ترمینال آلترناتور خودرو و غیره مراقبت کنیم زیرا این ترمینال دارای ولتاژ باتری است هنگام تعویض
دسته سی و مدار شارژ سوکتهای اتصال کائو چوبی و سر سیم های دسته سیم نو با سوکت ها
و سرسیم های دسترسی و مقایسه وزن مسابقات آنها اطمینان حاصل کنید
سیم مدار الکتریکی
در صورتی که قسمتی از سیم مدار الکتریکی آسیب دیده و یا نیاز به تعویض سرسیم یا اتصال دسترسی
به مدار رشد لازم است نکات زیر توجه کنید یک سر سیم سوکت اتصال را مناسب با ترمینال هریک از
اجزای مدار شارژ انتخاب کنید اتصال الکتریکی ترمینال ها باید دارای روپوش عایق الکتریکی باشند سوکت های
استفاده شده در مدار شارژ به تناسب فرم و نوع ترمینالهای اجزای مدار آلترناتور سوئیچ جرقه و غیره انتخاب
شدهاند و در سیمکشی مورد استفاده قرار میگیرند همچنین و انواع سیم را متناسب با اتصال مورد نظر باشد
اتصال دو سر سیم
اتصال دو سر سیم قطع شده مدار و لحیم کاری آن محل پاک کردن سولفات اتصال را با استفاده از عایق تیوپی عایق کاری کنید
در مورد روکش آیا آسیب دیده سیم کشی مدار شارژ نیز از عایق تیوپی شکل استفاده نمایید و برای انقباض تیوپ به وسیله هوای گرم را در حد گرم حرارت دهید
سیم کشی مدار شارژ :
سیم و کد رنگ
سیم لخت کن
سیم چین
انبر دست
سر سیم و کائوچوبی
لوازم عایق بندی
سیم کشی مدار شارژ
برای سیم کشی مدار شارژ در روی شاسی و بدنه آموزشی و خودرو به ترتیب زیر اقدام کنید یک کابل
اتصال بدنه باتری جدا کنید دو رشته سیم های مورد نیاز را در طول لازم آماده کنید کد رنگ سیم را در
رفته دفترچه یا کتاب راهنمای تعمیرات خودرو استخراج پاک کردن سولفات نمای عایق صدا و سیما را با استفاده از انواع
سیم لخت کن جدا کنید و فرصتی مناسب با ترمینالهای آنتن آتور باطری سوئیچ اصلی جرقه به نام
پیش و به آنها متصل کنید ۴ اتصالات را رعایت کنید پنج سیما را به صورت کلاف دارد و آنها را کلاف بندی کنید

نقشه مدار الکتریکی
۶ مطابق با نقشه مدار الکتریکی ارائه شده در کتاب راهنمای تعمیرات خودرو اتصال الکتریکی آلترناتور
آب بازی سوئیچ ترقه لامپ شارژ و آمپرمتر برقرار کنید ۷ اتصال بدنه باتری
را برقرار کنید ۸موتور خود را با نظارت و هنر آموز خود باشد و صحت و سیم کشی را بررسی نمایید
اشنایی با سیستم بخاری خودرو و انواع کاربرد:
جابجایی هوای داخل اتاق
برای جابجایی هوای داخل اتاق خود را با هوای بیرون و جلوگیری از ورود گاز دی اکسید کربن اگزوز در خود
را از سیستم تهویه استفاده میشود به همین منظور هوای پاک کردن سولفات بیرون خود را از طریق کانالهای لوله های
هوا به داخل اتاق هدایت میشود گفتاری از تحویل در حالت توقف یا سرعت های کم خودرو و اثر چندانی
ندارد سیستم تهویه در خودرو شامل کانالها عبور هوا و یک الکتروموتور و فن است الکتروموتور با خالی در خودروهای مختلف دارای دو سه و چهار سرعت دارد
بخاری
بخاری: برای تامین حرارت و گرمای داخل اتاق خودرو در فصل سرما سیستم بخار استفاده میشود
هوای گرم بخاری از طریق انتقال آب گرم رادیاتور موتور رادیاتور بخاری و هدایت آب گرم بخار از طریق
گردش و برای پروانه موتور الکتریکی و کانالهای آن به اتاق و تامین می شود سیستم خنک کننده
خودرو دارای ترموستات است وظیفه ترموستات هنگام روشن کردن موتور مسدود نگه داشتن موقت
عبور جریان آب از دو درجه حرارت موتور سریعتر به میزان تعیین شده با نرمال برسد
و درجه حرارت آن با باز کردن مسیر عبور جریان گردش آب ثابت نگه دارد
اجزای بخاری:
عبارتند از یک یا دو فرد که به وسیله موتور الکتریکی جریان مستقیم گردش میکند رادیاتور شیر بخاری
دریاچهها و اهرمهای باز کردن و بستن دریچه های هوا لوله های لاستیکی رفت و برگشت آب گرم
موتور رادیاتور بخاری و کانالهای او را از دیگر اجزای بخاری پاک کردن سولفات خودرو محسوب میشوند محل نصب بخاری
یک خودرو را نشان میدهد در آن مسیر ورود و هوا محیط و بخاری و همچنین مسیرهای خروجی هوای
گرم از بخار شیشه های جلو و بغل فضای داخل اتاق و زیر پای سرنشینان خودرو با علامت فلش مشخص شده است
اهرم های کنترل
اهرم های کنترل حرارت راه های کنترل دریچه ها و کنترل کمر خالی بندی زکام های کنترل درجه بالا و
پایین داشبورد ورود یا تنظیم مقدار آب گرم سیستم خنک کننده موتور به رادیاتور بخاری توسط دریاچه
سوها به بخاری و سیم یا کابل های متصل به سوپاپ و اهرمهای جلوی راننده کنترل می شود
دریاچه ها و اهرمهای کنترل
دریاچه ها و اهرمهای کنترل تهویه بخاری خودرو شیشه بخاری و صحیح خودرو طراحی و ساخته شده است
که میتواند هوای تازه را به شیشه جلو یا به اتاق یا به هر دو هدایت کند حرارت بخاری با حرکت دنیا و حرمتی
به دو شاخص سرد و گرم تنظیم می شود در این حالت آبگرم سیستم خنک کننده موتور باز کردن سوپاپ و
حرارتی به وسیله دکمه اهرم کنترل حرارت وارد رادیاتور و بخاری میشود و نه تهویه و بخاری هوای تازه ورودی
را میکرد و مستقیماً یا پس از عبور از وزیر رادیاتور بخاری از طریق دریچه ها کانال ها و لوله ها را به اتاق خود را هدایت میکند
دریچه ورودی بخاری متناسب
دریچه ورودی بخاری متناسب با تعیین محل احرام کنترل از محل سرد به طرف گرم باز میشود در حالی
که دریچه خروجی با تغییر محل احرام مربوط هوای گرم را به طرف شیشه جلو �ودرو و یا به هر دو جهت
هدایت می کند با قرار گرفتن دکمه اهرم روی علامت خاموش هوای فن از رادیاتور بخاری عبور نمی کند
چنانچه دو دکمه کنترل اهرمهای بخاری روی حالت خاموش و سرد قرار میگیرد دریچه ورودی بسته میشود
و هوا از رادیاتور عبور نمی کند در این حالت دریچه خروجی بسته از درجه هوای گرم شیشه جلو و داخل
خود را هدایت نمی شود چنانچه دکمه اعراب کنترل روی قسمت صفحه یا شیشه و دکمه اعصاب حرکتی
روی سرد قرار گیرند دریچه ورودی و خروجی رادیاتور بخاری بسته میشود از بدن نتیجه هوای تازه و خنک به سمت شیشه جلو هدایت میشود