مخزن کنیستر

می توانید این مطلب را به دوستان خود ارسال کنید :

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در email

به گزارش واحد خبری شرکت آیو پارت :

مخزن کنیستر

مخزن کنیستر در خودرو ها

مخزن کنیستر ، وظیفه این مخزن نگهداری گازهای حاصل از تبخیر بنزین در باک است که هم من من از آلودگی هوا جلوگیری می کند و هم در مواقع لزوم از بخارات جمع شده در مخزن برای سوختن در موتور و صرفه جویی بیشتر در مصرف سوخت استفاده شود بنزین موجود در باک خودرو به واسطه ماهیت طبیعی آن تخلیه شده و در صورت ارتباط با هوای آزاد در آن منتشر می شود

مخزن کنیستر
مخزن کنیستر

انتشار بخار بنزین

انتشار بخار بنزین در هوا علاوه بر ایجاد آلودگی محیط زیست شرایط انفجار در اطراف خودرو را فراهم می کند جهت رفع این مشکل مجموعه با قابلیت جذب و بخار بنزین ضروری است نحوه عملکرد کنیستر زمانی که فشار باک ناشی از افزایش حرارت به وجود می آید بخار ها برای جلوگیری از ورود به هوا از باک از طریق لوله خروج به داخل کنیستر خارج می شوند

 

 

بخارات بنزین

بخارات بنزین که توسط کنیستر جذب شده اند برای سوختن در زمانی که خودرو در حال حرکت است ‌ازمانیفولد ورودی به طرف محفظه انفجار هدایت می‌شود و به این طریق مصرف سوخت خودرو تا حدودی کاهش می یابد قطعه بخارات بنزین داخل باک را بر اثر عواملی چون تشعشع و حرارت از از منابع خارجی و سوخت برگشتی و گرم شده از حرارت موتور ایجاد می‌شود

 

 

بلورهای کربنی

در بلورهای کربنی خود به صورت گاز نگه داشته و تبدیل آن به مایع جلوگیری می کند روشن شدن خودرو و مواقعی که خلع داخل مانیفولد زیاد است شیر برقی کنیستر را در مسیر بین مخزن و مانیفولد هوا قرار دارد باز می‌کنند خلا مانیفولد در اختلاف آن با فشار هوای باعث انتقال بخارات بنزین به داخل موتور جهت احتراق می شود استشمام بوی نامطبوع بنزین از داخل کابین خودرو یکی از نشانه های عدم عملکرد صحیح کنیستر می باشد

 

 

قابلیت تکرارپذیری کربن اکتیو

قابلیت تکرارپذیری کربن اکتیو در جذب و تحقیر بخار بنزین از پارامترهای مهم و اثرگذار بر عملکرد که مخزن کنیستر نیست است در انتخاب نوع کربن اکتیو علاوه بر خاصیت فوق دانه بندی کربن تعداد دانه های کربن در هر گرم و به بیان دیگر چگالی توان حائز اهمیت است زیرا هر چه بیشتر باشد قدرت جذب خورد بیشتر است علاوه بر موارد بالا مقاومت کربن نسبت ارتعاشات و ضربات به نحوی که در اثر اعمال ارتعاشات به واسطه حرکت خودروها و کارکرد موتور نباید کربن به گرد تبدیل شود نیز حائز اهمیت است گرد شدن کربن موجب عدم چرخش مطلوب هوا و ناکارآمد کنیستر خواهد شد

 

شیر برقی کنیستر

عملکرد شیر برقی توسط ecu کنترل می شود شیر برقی کنیستر اجازه می‌دهد که بخارات بنزین در مخزن کنیستر مطابق با شرایط عملکرد موتور گردش مجدد کند این شیر برقی مطابق با استاندارد زیست محیطی می باشد زمانی که موتور سرد بوده حالت دور آرام کار می کند این شیر بسته بوده و مواقعی که موتور در دمای نرمال کار کاری رسید شیر باز شده به بخارات از کنیستر به طرف مانیفولد ورودی راه پیدا می کند

 

اوریفیس

نقش اوریفیس آن است ست که شدت جریان بخارات خروجی به سمت کنیستر را کنترل کند در واقع بخارات که به سمت کنیستر می‌رود می باید متناسب با حجم کنیستر و عملکرد آن باشد و ورود بیش از حد مجاز بخارات به کنیستر سبب می‌شود بدون آنکه در کنیستر جذب گردد از طریق شیر به محیط تقسیم شود

 

سوپاپ واژگونی در باک

بعضی از درهای باک شیر یکطرفه دارند در صورتی که خودرو واژگون شود یا معلق بزند مخزن کنیستر شیر مجموعه پاک را می بندد و مانع نشسته بنزین و آتش سوزی می گردد در باک‌ها با استاندارد آلایندگی یورو ۴ به بالا از منبع انبساط به منظور جمع آوری بخارات و ارسال به کنیستر استفاده می‌شود

 

سیستم کنترل آلایندگی

سیستم کنترل آلایندگی محفظه میل لنگ یک سیستم برای جلوگیری از آزاد شدن بخارات مخزن کنیستر محفظه میل لنگ به اتمسفر میباشد هوای آزاد از هواکش به داخل محفظه میل لنگ از میان شیلنگ هواکش وارد و با گازهای محفظه میل لنگ مخلوط می گردد گازهای خروجی محفظه میل لنگ به داخل مانیفولد هوای ورودی از میان سوپاپ کشیده می‌شوند سوپاپی pcv طوری طراحی شده است که پلانجر مطابق با خلاء قانونی فونت بلند شده تا جریان گازهای خروجی محفظه میل لنگ را به طور مناسب تنظیم نماید جریان گازهای خروجی محفظه میل لنگ در زمانی که باشد برای کار کردن پایدار موتور تنظیم میگردد جریان گاز خوبی چه وسیله میل لنگ دربار زیاد موتور برای بهبود کارایی طبیعی افزایش می‌یابد

 

سیستم pçv

سیستم pçv سیستم ساده ای که نیاز به کامپیوتر ندارد و در خودروهای کاربراتوری و قبل از ایجاد قوانین سختگیرانه آلایندگی در خودروها کاربرد داشته در مرحله تراکم گاز های نسوخته از رینگ‌های پیستون به محفظه لنگ و کارتر وارد می‌شود که باعث آلودگی روغن موتور افزایش فشار محفظه و افزایش آلاینده‌های نظیر هیدروکربن میگردد سیستم تهویه پی سی وی آلودگی و فشار در محوطه را بین میبرد هوای تازه از فیلتر وارد محفظه شده � گازهای نسوخته مخلوط می گردد

 

 

 

خلع مانیفولد

با خلع مانیفولد ورودی مکیده می‌شود از سوپاپ پی سی وی عبور کرده و وارد موتور می شود گازهای متصاعد شده از محفظه میل لنگ بین ۷۵ تا ۸۰ درصد گازهای قابل اشتعال و ۲۰ تا ۲۵ درصد گازهای سوخته شده میباشند در یک لیتر از جریان گازهای محفظه میل لنگ حدود ۵./. _ ۴./. گرم ترکیبات اسیدی قوی وجود دارد بهتر که می تواند باعث خوردگی سطوح داخل‌موتور شود و سبب اکسید شدن روغن موتور گردد بنابراین کنترل جریان دوباره گاز برای نگهداری صحیح موتور مناسب است تهویه کردن هوای کارتل چند خاصیت عمده دارد با تهویه این هوا فشار محفظه کارت زیاد نمی شود

 

تجمع ضربان افزایش

تجمع ضربان افزایش فشار این افزایش فشار هم باعث نشست از ناحیه های آب بند می شود  مخزن کنیستر و هم کمی نیروی منفی در خلاف جهت حرکت پیستون ها به سمت پایین ایجاد می‌کند در سیستم قدیمی و قبل از ۱۹۶۳ که قوانین محیط زیست نبود و به اشتباه این بخارات با ارزش و رو به هوا فرستادن اما بعد از وضع قوانینی دارد محیط زیست سوزاندن این بخار در دور موتور اجباری شد

 

انواع سیستم تهویه مثبت میل لنگ سیستم تهویه یا اریفیس ثابت

در این نوع سیستم تهویه همانطور که در شکل مشاهده می فرمایید از دو اریفیس ثابت استفاده شده است سیستم فوق از نظر طراحی و ساختار ساده می باشد ۲ اریفیس استفاده شده برای متعادل کردن میزان خلا ای است که به محفظه میل لنگ هنگام تغییر شرایط موتور وارد می‌شود و ممکن است در برخی شرایط سیستم فقط دچار مشکل شود سیستم در خودروهای قدیمی و کاربراتوری استفاده می شود

 

تهویه یا سوپاپ

سیستم تهویه یا سوپاپ به جریان متغیر یا سوپاپ در این نوع سیستم تهویه برخلاف سیستم مخزن کنیستر قبلی از یک رابطه با جریان متغیر که یک سوپاپ یکطرفه ای نیز می باشد استفاده شده است و دارای دقت و مشکل کمتری نسبت به سیستم قبلی می باشد

سیستم باز خورانی گازهای خروجی

یکی از مکانیزم‌های جدیدی که به منظور کنترل میزان آلایندگی گازهای خروجی از طراحی گردیده است ایجاد می باشد در کاهش مقدار اکسیدهای نیتروژن که یکی از خطرناک‌ترین گازهای خروجی اگزوز می باشد بسیار موثر است در این سیستم یک لوله برگشت و دود قرار داده شده است به طوری که قسمتی از گازهای خروجی اگزوز در حدود ۵ الی ۱۵ درصد که در حال خروج از مانیفولد دود می باشند

 

منیفولد هوا

از طریق یک مجموعه دوباره وارد منیفولد هوا می‌کردند ورود این مقدار دود به داخل هوا که می‌خواهد وارد سیلندرها شود باعث کاهش مقدار اکسیژن ورودی می شود کمبود اکسیژن در مخلوط هوا و سوخت نیز در نهایت باعث کاهش افزایش غلظت مخلوط سوخت و هوا موتور و کاهش دمای حاصل از احتراق می گردد از آنجایی که اکسیدهای نیتروژن بسیار در هنگامی تولید می شوند که دمای احتراق زیاد است بنابراین با کاهش دمای احتراق می توان از تولید nox جلوگیری کرد

 

سیستم egr

سیستم egr دقیقا همین کار را می‌کند یعنی باک برگرداندن مقداری از دود به داخل هوای مخزن کنیستر ورودی و کم بودن مقدار اکسیژن باعث کاهش قدرت احتراق دمای حاصل از آن می شود هرچند که این کار باعث افزایش مقدار hc می شود و مقدار قدرت موتور را کاهش می دهد ولی در عوض مقدار گاز nox تولید شده نیز به شدت کاهش می‌یابد به عبارتی می‌توان گفت کاهش دمای اگزوز در مجموع باعث کاهش میزان آلایندگی می شود

 

رله پمپ هوا

این رله با ولتاژ ۱۲ کار می کنند و توسط ای سی یو کنترل می شود و زمینه تغذیه پمپ هوا می باشد این زلزله را مطابق با یک استراتژی دقیق کنترل می‌نمایند در شد که دمای آب ما بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد باشد پمپ هوا را تقریباً یک دقیقه و ۲۰ ثانیه فعال می‌کند

 

دمای آب

در صورتی که دمای آب زیر منفی هفت درجه سانتیگراد باشد پاپ و تقریباً ۱۰ ثانیه فعال می‌کند
در صورتی که دمای آب مابین ۱۵ و منفی ۷ درجه سانتیگراد باشد و برای تحقق آن ۲۰ ثانیه فعال می‌کند

 

موتور روشن

این موارد هنگامی که موتور روشن است می‌باشد و در دور آرام است کار می‌کند به هوا هنگام مخزن کنیستر سرعت موتور بیش از ۲۵۰۰  می‌باشد قطع میکند
سیستم شارژ هوای اضافی از موتورهای جدید و منظوره بالابردن راندمان عملکرد موتور از یک عامل خارجی دیگر نیز برای ورود عبور و هوا بیشتر به داخل سیلندر استفاده می کنند با این کار می تواند همان حجم موتور را در حدود ۲۰ الی ۶۰ درصد افزایش داد

 

نوع روتوری یا روتس

یک دمنده از نوع جابجایی مثبت می باشد که از موتورهای با شکل خاص برای تولید عملکرد پمپ کننده استفاده می کند در این سیستم دو روتور در یک پوسته قرار گرفته اند برای هماهنگی حرکت روتورها از چرخ دنده استفاده می شود همانطور که از روترها می‌گردند هوا را بین لوپ های خود به دام می اندازند در نتیجه هوار در اطراف بدن حرکت کرده و فشرده می‌شود

 

پمپ فرمان هیدرولیکی

تا ایجاد فشار نماید این سوپرشارژ در موتورهای دیزل بزرگ و بعضی موتور های مسابقه به کار می‌رود مخزن کنیستر سوپرشارژ دارای پرهای مستقیم کوچک می‌باشد که در اطراف یک روتر قرار دارد و همانند یک پمپ فرمان هیدرولیکی نسبت به یک دست پوسته خود خارج از مرکز قرار گرفته‌اند سوپرشارژ گریز از مرکز مجهز به یک چرخش فن مانند می باشد که دارای پره هایی است که هوا را به داخل موتور تواند این روش سوپرشارژر عمدتاً در توربوشارژ استفاده می‌شود

 

توربوشارژ

توربوشارژ اولین توربوشارژ توسط آلفرد بوچی مهندس سوئیسی در سال ۱۹۰۵ میلادی طراحی و ساخته شده است توربوشارژ از یک دوربین و یک پمپ تشکیل دهنده توربین توسط گازهای خروجی اگزوز به حرکت در می آید که باعث می گردد پمپ که توسط محور محوری به توربین متصل است به گردش درآید با حرکت پمپ هوای ورودی از فیلتر متراکم می گردد و برای مانیفولد ها ارسال می شود با توجه به حجم هوای بیشتر ارسالی به منیفولد هوای راندمان حجم موتور افزایش می یابد با افزایش راندمان زمان حجم موتور افزایش و سطح آلایندگی کاهش می یابد

 

اصول عملکرد سیستم توربو شارژ

سیستم توربو شارژ به مانیفولد اگزوز متصل از محصولات خروجی از مانیفولد ابزار وارد توربین می‌گردد به مخزن کنیستر علت عبور محصولات اعتراض توربین پره‌های آن به چرخش در بیاید با توجه به اینکه محور توربین توسط محوری به پمپ متصل است پمپ به گردش در می آید با گردش و پمپ هوای ورودی به آن متراکم و فشرده می‌شود با متراکم شدن هوای ورودی فشار آن افزایش یافته به آن دمای هوا افزایش یابد این حال در صورتی که دمای هوای ارسالی به منیفولد هوا کاهش نیابد باعث افزایش ایجاد نایک خواهد شد

 

دمای هوای متراکم

بنابراین دمای هوای متراکم قبل از ارسال به منیفولد هوای توست رادیاتور به نام اینترکولر کاهش می‌یابد تا حساسیت و ناک کاهش یابد از محدودیت‌های موتور مجهز به سیستم توربو شارژ کنترلر ن خروجی موتور به علت رعایت نکات طراحی و سرعت دورانی توربین می باشد جهت کنترل موارد بالا می بایست میزان آب ورودی به سیستم توربو شارژر تعبیه شده را کنترل کرد این عمل توسط درجه‌ای که در مسیر محصولات احتراق به توربین است انجام می‌شود

 

کنترل باز شدن دریچه

برای کنترل باز شدن دریچه مذکور می‌توان از دور و سیستم مکانیکی و الکتریکی استفاده کرد در صورت استفاده از سیستم مکانیکی با انتقال فشار مانیفولد به پشت دریچه باعث باز شدن آن می‌شود ولی در صورت استفاده از سیستم الکتریکی با بهره گیری از یک عدد شیر برقی که توسط یونیت کنترل سیستم سوخت رسانی کنترل می شود ترکیبی از فشار محیط و هوای متراکم جهت عملکرد دریچه مذکور استفاده می گردد

 

توربو شارژر

در سیستم توربو شارژر فشار هوای ورودی نسبت به سیستم معمولی مخزن f کنیستر بیشتر است لذا در زمان برداشتن پا از پدال گاز و یا تعویض دنده معکوس دریچه گاز وصل شود هوای خروج از پمپ بین پمپ و دریچه گاز و بالعکس در زمان کوتاه حرکت می‌کند و باعث ایجاد صدا و صدمه دیدن توربین می گردد برای اجتناب از این مشکل از دریچه damp valveاستفاده می گردد تا در این زمان با ایجاد بای پس هوای فشرده شده را به قسمت بعد از فیلتر هوا هدایت می‌کند

 

سیستم خنک کننده هوای ورودی

هنگامی که توربوشارژ هوا را فشرده می نماید در اثر افزایش فشار و دمای آن نیز افزایش می‌یابد افزایش دمای هوا نیز باعث انبساط آن و کاهش مقدار اکسیژن موجود در یک حجم مشخص می گردد بنابراین لازم است که از گرم شدن هوا جلوگیری به عمل آید برای این منظور از یک واحد خنک کننده به نام اینترکولر استفاده می‌شود

 

اینترکولر

که در جلوی رادیاتور نصب می گردد اینترکولر یک مبدل مخزن کنیستر حرارتی می باشد که هوای خارج شده از توربوشارژ قبل از ورود به سیلندر از داخل آن عبور نموده و توسط هوای عبور از اطراف آن خنک کاری می شود توجه داشته باشید که در اینترکولر هوا با هوا خنک می‌شود خنک کاری هوا فشرده قبل از ورود به سیلندر از داخل ان تا حد زیادی می‌تواند باعث افزایش راندمان موتور کاهش مصرف سوخت و کم شدن میزان آلایندگی گازهای خروجی اگزوز می شود

 

افترکولر

نوع دیگری از سیستم خنک کن هوای ورودی در ایران معروف به افترکولر باشد افترکولر نیز همچون اینترکولر به منظور خنک کاری هوای خارج شده از توربوشارژ قبل از ورود به داخل سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد با این تفاوت که اینترکولر در جلوی رادیاتور قرار بگیرد و هوای خارج شده از مخزن کنیستر توربوشارژ یک مسیر نسبتاً طولانی با هوا خنک می شود

 

دهانه ورودی سیلندر

ولی افترکولر در دهانه ورودی سیلندر قرار گرفته و عمل خنک‌کاری هوا بیرون آمده از توربو شارژ را توسط آب انجام می دهد
برای این منظور در افترکولر مغزی تعبیه شده است که در جداره‌های آن تعدادی لوله قرار گرفته است این دوره به منظور عبور جریان آب می باشند.

قطعات ماشین سنگین

 

خنک کاری موتور

این جریان آب همان آبی است که برای خنک کاری موتور استفاده می‌شود و در رادیاتور خودکاری می‌شود بنابراین با عبور جریان آب از درون سلول‌های جداره رادیاتور خنک کاری می شود بنابراین با عبور جریان اب از درون لوله های جداره محفظه افترکولر و هوای خارج شده از توربو شارژ خنک می گردد

شرکت آیو پارت اقدسی بزرگترین پخش کننده لوازم یدکی ماشین های سنگین و نیمه سنگین در ایران
ayooparts
aghdasi

دیدگاهتان را بنویسید

با ما در تماس باشید :

امتیاز شما به این مطلب
3.7/5

فهرست