سیستم تعلیق خودرو
سیستم تعلیق خودرو های تیپ قدیم
سیستم تعلیق خودرو ، تماس خودرو با زمین از طریق لاستیک چرخ انجام میگیردبنابراین نحوه تماس
و حرکات آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است متعلق به این بدنه و جای خود را به گونهای طراحی شده
که مکانیزم آن شرایط مطلوب فراهم میسازد سیستم تعلیق سیستمی است که در کنترل پایداری راحتی
سرنشین و نحوه حرکت خود را نقش حیاتی برعهده دارد بر اساس سیستم تعلیق و میتوان به این گونه
تعریف کرد سیستم تعلیق مکانیزمی از نیروهای عمودی وارد از سطح جاده به چرخها نیروی تولید شده توسط
عکس العمل جاده به صورت نیروی اصطکاک شتاب گیری و یا نیروی ترمز و همچنین نیروهای ارزی اثر وزش
باد جانبی یا عکس العمل نیروی گریز از مرکز است هنگام پیچیدن را به خوبی تحمل می کند در خودرو حال
هر یک از محورهای طول عرض و موجودیت ما به وی چشم وجود دارد و برای سیستم تعلیق خودرو سیستم فنربندی
برای بقای خود را در حالت معلق نسبت به شناسایی قرار دارد که با سیستم تعلیق خودرو می گویند
وظایف سیستم تعلیق :
۱ تحمل وزن خود
۲ مهار کردن حرکات نامطلوب چرخ
۳ اجازه حرکت های مطلوب
۴ پایداری خودرو
۵ تامین آسایش و راحتی سرنشین
وظیفه تحمل وزن اتاق
اولین وظیفه تحمل وزن اتاق و سیستم های مولد قدرت و
انتقال قدرت و سایر تجهیزات خودرو است به نحوی که
ضمن تقسیم متناسب با وزن خودرو امکانات تماس چرخ و
شاسی به اتاق وجود نداشته باشد دومین وظیفه
سیستم تعلیق مهار کردن و حرکات نامطلوب چرخ است به
این معنا که چرخ را در زیر بدنه خودرو محکم و استوار
بدون لقی و یا حرکات نامناسب نگه می دارد زیرا وجود حرکات
نامناسب در چرخه ناپایداری خودرو منجر می گردد
که وظیفه سیستم تعلیق جزء حرکتهای مطلوب به چرخه
است بدین معنی که چرخ ها در هر جهت حرکت و
فرمان دادن به خود اجازه دوران داشته باشند و بتوانند
در جهت قائم به بالا و پایین حرکت کنند
ارتعاش کمتر
ضمن اینکه ارتعاش کمتری را به بدنه خود منتقل نمایند تا برای
سرنوشت آسان بیشتر فراهم شود وظیفه بعد از سیستم تعلیق پیدا
نمودن خود را از بین طرفین سیستم تعلیق و فنربندی به گونهای
باشد که تماس چرخ با سطح زمین در کلیه ( از وبلاگ قطعات ماشین سنگین ما هم دیدن فرمایید )
شرایط بشود و حرکت های مختلف به چه گونه ای باشد که
نهایتاً پایداری خود را منجر گردد این وظیفه سیستم
تعلیق تامین آسایش و راحتی سرنشینان این ضریب قابلیت
تماس لکسوسی ارتعاشات باید به گونهای باشد
که در حد امکان ارسال شد و ذرات کمتر از بدنه
خودرو و نهایتا به سرنشین منتقل شود
انواع سیستم تعلیق :
۱ سیستم تعلیق یک پارچه صلب و ثابت
۲ سیستم تعلیق مستقل
۳ سیستم تعلیق فعال
سیستم یک پارچه :
در تعلیق یکپارچه چه سمت چپ و راست توسط یک میله طوری به یکدیگر متصل به مقطع دایره ای و توخالی دارد به
طوری که پلوس ها از داخل یک لوله عبور میکنند و به چرخ ها وصل میشوند و گشتاور مورد نیاز جهت به حرکت
درآوردن خودرو از دیفرانسیل به چرخ ها منتقل می کند ( از وبلاگ فیلتر خودرو ما هم دیدن فرمایید )در صورتی که چرخ های محرک نباشد
میله ای که آنها را به هم وصل می کند میتواند به صورت توپ یا توخالی به کار رود
سیستم طلایی
سیستم طلایی لباس قدیمی ترین نوع تعلق است و هم
اکنون نیز در خودروهای سنگین و کامیون ها کاربرد وسیعی
دارد در خودروهای سبک و سواری ها و ثابت در محور عقب
استفاده می شود مزایای سیستم تعلیق که شامل یک
قیمت تمام شده آن ارزان است و استحکام و مقاومت آن
زیاد باشد خودروهای سنگین حضور گسترده ای دارد که
فاصله عرضه بدون چرخ و زوایای چرخ ثابت است بنابراین
پایداری حرکت اول خود را افزایش می یابد و از لاستیک
سایی کاسته میشود
تعادل و کنترل خودرو در تعلیق
1 ویدیو های برای بچهها تولید سیستم تعلیق کنترل می شود بازوها و
روشهای تعادل و کنترل نیاز زیست و سیستم تعریف ساده تر از
2 در جاده های لغزنده کم اصطکاک حیات خود را آسان است
3 در سر پیچ ها نیروی گریز از مرکز ثابت دوچرخه اعمال میشود
4 اتصالات آن به شاسی آسان است ۸ هزینه تعمیر و نگهداری آن کم است
سیستم تعلیق مستقل :
در طلاق مستقیم بانکها مستقل از زیر چرخ های آسان
میکند و از ایشان روی چرخ قسمت دیگر خود و تاثیر میگذارد
و از آن مستقل است به عبارت دیگر بین چرخ سمت راست
و سمت چپ رابطه مکانیکی وجود ندارد سیستم تعلیق
مستقل در تعلیق جلو و عقب اکثر خودروهای سواری در
چرخ های محرک و غیر معروف به کار برده میشود و خودروهای
پیشرفته و یا غیر معمول در تعلیق جلو و عقب سیستم
تعلیق مستقل استفاده میکنند تا سیستم تعلیق مستقل
معمولا افراد برای لول و فنرهای پیچشی استفاده میشود ( قطعات ماشین سنگین )
استفاده از فناوری سیستم تعلیق مستقل و مزایای آن
استفاده از فناوریهای شمش به ندرت اتفاق میافتد و مزایای آن شامل
۱ تأثیر متقابل چرخ ها از بین میرود و این چرخه سمت چپ روی سمت راست خودرو ندارد
۲ وزن سیستم تعلیق مستقل کمتر از و برای راحتی پایداری خود را افزایش میدهد بعد از مصرف سوخت و الودگی کاسته میشود
۳ با استفاده در چرخهای جلو فرمان دادن به چرخه راحتتر میشود و نهایتاً پایداری و کنترل خود را افزایش می یابد
معایب سیستم تعلیق مستقل
۱ که به علت نبودن فنر بندی سیستم تعلیق حالت نوسان کنندگی
چرخ زیاد میشود لذا لاستیک سایی افزایش می یابد
۲ هزینه طراحی ساخت امیر و نگهداری سیستم تعلیق مستقل زیاد
است که نهایتا به افزایش قیمت تمام شده خودرو منجر
می شود و انواع سیستم تعلیق مستقل که میشود شامل طبق دار
دوبله که فنر لول استفاده شده در مکانی به صورت های
روی طبقه پایین روی طبقه بالا بر روی اکسل ها نصب می شود و
سیستم تعلیق جلو با کمک فنر ستونی در این سیستم یک
سیستم و حرفهای و اهرم مایل به را محور متصل میشود اهرم های
حامل کمک فنر بشقابک فنر لوله و فلانچ اتصال است
فنر و فنربندی سیستم تعلیق :
فنرها ضمن تحمل وزن خودرو و بار آن ضربه حاصل از راههای جذب میکند به بیان دیگر فنرها وجود جمع شدن
تراکم و باز شدن عمل ضربه های حاصل از تصمیم دولت را جذب میکند و در عین حال ضربات جاده را به سرعت
جذب کند و به سرعت به حالت عادی برمیگردند البته چنین فعال وجود ندارد چرا فنرهای نرم ضربات را به سرعت
جذب میکند ارتعاشات زیادی دارند و فنرهای سخت از آرامش خودرو میکاهند پس با توجه به تعاریف فوق و
نهایتاً با ارتعاش گیری مناسب بهترین فنرها برای استفاده از انواع فنرهای مورد استفاده در خودرو ها در دو گروه
فنر های فولادی و فنرهای غیر فولادی که بدنه فولادی از فولادهای کم آلیاژ منگنز سیم کرد و غیر آن ها ساخته
می شوند و به صورت های شمش مارپیچی و پیچشی در خود را به خود را به کار می روند و فنر شمش از
قدیمیترین نوع فنر است که در سیستم تعلیق خودرو به کار می رفته
فنر و فنربندی از چند نوع و چند برگ ساخته می شود؟
دو نوع تک برگی و چند برگی ساخته می شود این نوع تسمه فولادی انعطاف پذیر با طولهای متفاوت تشکیل میشود
که روی هم قرار میگیرند و با بست به هم بسته میشوند در هنگام کار فنر خم میشود تا ضربه دست انداز را بگیرد
تسمه ها روی هم خم میشوند و امکان پذیر شود و نه بزرگتر به وسیله حلقه دو انتها و پشت کامل روی شاسی
نصب میشود و فنر مارپیچی یک قطعه مفتول فولادی فنری ساخته شده است که آن را به صورت پیچ پیچیده اند
این و در انواع سیستم های تعلیق ثابت و مستقل کاربرد دارد
فنرهای مارپیچ را به صورت مخروطی نیز می سازند
و فنرهای مارپیچی عدم نیاز به مراقبت و نگهداری که و فنرهای
مارپیچ زمینی رو فقط در امتداد محور برای فنر
صورت میگیرد در حالی که سیستم تعلیق و روشهای مختلفی
نیاز دارد که آنها برای جذب نیروهای طولی و عرضی
قابلیت کج شدن و شکم دادن در فاصله زیاد بین دو تکیهگاه را
داشته باشند و نه پیچشی از جنس فولاد فنر از که یک
سر آن بیش از یا اتاق خودرو تسلیم میشود و ثابت است و
سر دیگر که انرژی پتانسیل در آن ذخیره می شود در معرض
پیچش قرار میگیرد پس از حذف نیروی پیچشی و میله به
حالت اولیه برگشت میکند از فنر پیچشی در سیستم تعلیق خودرو ساختمان میل
طبق های طولی و غلتش استفاده میشود
کمک فنر ارتعاش گیر
کمک فنر ارتعاش گیر که بهترین آنها برای استفاده در خودرو فنر هایی هستند که ضربه حاصل از جمع شدن را
به سرعت جذب میکنند و در باز شدن به آهستگی به وضعیت عادی خود برگردد اما ساخت بنر دشوار از برای
تامین وضعیت مطلوب از فنر و کمک فنر استفاده میشود کمک سیستم تعلیق خودرو و نیز تداوم نوسان فنر پس از عبور از روی مانع
جلوگیری می کند کمک فنر ساده یک وسیله هیدرولیک لوله مانند است که در نزدیکی هر چرخ نصب میشود
و نوسانات فنرها را کنترل یا میرا کند
سر کمک فنر به اتاق یا شاسی
یک سر کمک فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می شود دیگر را کم کند قطعا یکی از اجزای متحرک سیستم تعلیق مانند
پوست اکسل یا توفیق متصل است در این وضعیت شرکت فرابورس با افزایش و کاهش طول کمک فنر میشود کمک فنر زیر
بار وزن خودرو نیست و ارتفاع آن هم اثر نمیگذارد البته بعضی از کمک فنرها این کارکردها را نیز دارند کمک فنر در انواع
مختلف طراحی و ساخته شده و کاربرد آن بر حسب نوع و میزان ضربات وارده به خودرو متنوع است و انواع آن عبارتند
از کمک فنر مستقل هیدرولیکی و کمک فنر مستقل گازی و کمک فنر تنظیم پذیر و کمک فنر بادی
کمک فنر مستقل هیدرولیکی
کمک فنر مستقل هیدرولیکی در ساختمان کمک برای مستقل هیدرولیکی دو سیلندر یک طرفه به کار رفته است که
در آنجا به شاسی اتاق و تبدیل به یکی از اجزاء و تحرک سیستم تعلیق متصل شود سیستم تعلیق خودرو به سیلندر و پیستون تسلط بر
روی پیستون سوپاپ دارای مجوز های درشت هنگام فشرده شدن فنر باز میشود اما سوپاپ دارای مجرای درشت
هنگام باز میشود که بزرگتر در هنگام فشرده شدن فنر حجم بیشتری از راحت را عبور داده و مقاومت کمتر در جمع
شدن کمک فنر ایجاد میشود فنر کوچکتر حجم کمتر از واقع بوده و مقاومت بیشتر از کمک فنر انتظار میرود
اصول کار کمک فنر در خودرو :
کمک فنر در سیستم تعلیق موازی و فنر بسته میشود و نه در
مقابل نیروی خارجی تغییر شکل میدهد و انرژی ذخیره میکند
در موقع جمع شدن فنر کمک به سهولت جمع میشود و در موقع باز
شدن فنر انرژی ذخیره شده را به سرعت آزاد میکند
ولی در موقع باز شدن فنر به شدت مقاومت میکند و به کندی باز
می شود تا جلوی ارتعاشات و همچنین اضافه شدن ارتعاش
جدید را به یاد و از بروز حالت بحرانی و تشدید که رزنانس نامیده
می شود در اتاق خودرو باعث بروز تکان های شدید و آزاردهنده
می شود جلوگیری کند و کمک فنرها یکسان هستند و در طراحی
آنها سعی شده با استفاده از مکانیزم های هیدرولیکی سیستم تعلیق خودرو
و نیوماتیکی الکتریکی و ترکیب باز شدن فنر را کنترل کند تا جلوی تکرار
ارتعاشات و انتقال آن به شاسی و اتاق خودرو گرفته شود
سیستم تعلیق با فنر پیچشی :
فنرهای پیچشی به صورت طولی یا به صورت عرضی نصب میشوند که در آن موج گیر عرضی استفاده شده است
دو میل پیچشی عقب به صورت طبق عمل میکنند هر طرف دو برابر یک یک فنر موج گیر به یک شاسی فرعی محکم
متصل است در زیر اتاق نصب شده است در نتیجه فنر موجود میتواند با بالا و پایین رفتن چرخ و میل پیچشی پوشش پیدا کند
سیستم تعلیق ژامبونی عقب :
ژامبونی نیمه مستقل از دو ژامبون تشکیل شدهاند و یک رام لوله ای آنها را به یکدیگر متصل کرده از یک فنر پیچشی
به طور عرضی بین هر ژامبون و طبق سمت مقابل کمک فنر نصب شده از یک میله ی موج گیر نشان دادهاند شده
سیستم های تعلیق ژامبونی عقب به وسیله ۴ اتصال لاستیکی سیستم تعلیق خودرو به زیر بدنه خودرو متصل میشود
طبق ها و صورت یکپارچه و دارای دو قسمت جلو و عقب هستند
اجزای سیستم تعلیق جلو با کمک فنر
اجزای سیستم تعلیق جلو با کمک فنر عبارتند از یک پیچ بالای
کمک فنر دو تکیه گاه بالا و محل نصب بلبرینگ کف
گرد سه ضربه گیر جوهر بشقابک پایین ۵ فنر ۶ بشقابک پایین
فنر مک فنر و محل نصب آن روی محور چرخ ۸ طبقه
واین نه توپی چرخ در سیستم تعلیق جلو با کمک فنر مارپیچ
خدا ناهمواری جاده قرار میگیرد چرخش در بالا و پایین
می روند چرخاندن فرمان سبب بشود که میل فرمان ها به
طرف داخل و خارج برای تعیین درجه مجموعه کمک فنر
و اهرم فرمان به داخل و خارج حرکت میکند تا خود را به
جهت موردنظر راند هدایت شود سیستم تعلیق جلو مستقل
ستونی برای ملک سیستم تعلیق مستقل جلو از نوع مک
فرسون شمال فنر مارپیچ و کمک فنر تلسکوپی یکپارچه
است مجموعه نگهدارنده فنر و کمک فنر به وسیله طبق
عرضی روش های لاستیکی متصل اند ضربات حاصل از
ناهمواری جادا را کنترل می نماید محور چرخ و مجموعه سیستم تعلیق خودرو
ترمز دیسکی در انتهای اکسل نصب شده اند
بوش جلو :
ابتدا لبه ی بوش جلو را با استفاده از تیغه اره ببرید باقی مانده وش را خارج کنید و داخل محل قرار گیری بوش روغن کاری
کنید تا عمل نصب آسان تر گردد و تجهیزات نصب کنید سوار کردن طبق پیاده کردن آن است پیچها را با گشتاور شده محکم
کنید زیاد کردن میل موج گیر برای تمیز کردن میله موج گیر محل زیر را انجام دهید خود را روی بالابر قرار دهید و از سطح
زمین بالا ببرید سپس چرخ را باز کنید پیچ و مهره میل را کوتاه به طبق را باز کنید پیچ اتصال میله مشکل و کوتاه بهتر
را باز و آنرا خارج کنید
علامت بین موج گیر و بست
علامتی بین میله ی موج گیر بلند و بست نگهدارنده ی موج گیر
بلند به رام ترسیم کنید تا در زمان نصب کردن دوباره سیستم تعلیق خودرو
در وضعیت کاملا مشابه قرار گیرد و پیچ بست ها را باز و بست
فاصله انداز و مجموعه مربوط را بردارید و بهتر است توپی
چرخ عقب را شل کنید تا به طوریکه شاسی مربوط به اندازه
کافی پایین آید و میل موجگیر خارج کردند و سوار کردن میل
موجگیر عکس مراحل پیاده کردن آن است اطمینان را شکر که
علامت های ترسیم شده بر روی میله و بست ها هم
ردیف باشند پیچ وسایل هم جرات نگاه خود را به زمین آورده
شود و بر روی چرخ ها قرار گیرد کاملا محکم نکنید میل
موجگیر کوتاه را در جای خود نصب کنید در پایان عملیات سوار
کردن نحوه تنظیم میل موج گیر را تبادل عمل تنظیم
متعلق به جلو را انجام دهید برای پیاده کردن نگهدارنده کمک
و توپی چرخ با استفاده از ابزار مخصوص پیچ نگهدارنده
توپی چرخ آزادکننده نگهدارنده کمک فنر کابل نگهدارنده
فنر مارپیچ مراحل زیر را انجام دهید
فرمان و میزان فرمان
فرمان را کمی به راست بچرخانید و کاملا نگهدارنده فن رو نصب و سپس توسط پیچ کاملا ثابت واحد سمت را خودرو
را که بر روی آن عملیات صورت میگیرد به وسیله بالابر باعث شده است که دیگه دارند توپی چرخ موره سرپلوس را
باز کنید کالیبر ترمز را باز کنید و در یک طرف ببندید و سپس به فکر نکنید پیچ اتصال میل موج گیر کوتاه به این موضوع
را بلند را باز کنید مهره انتهای محور فرمان را باز کنید پس از باز کردن مورد اتصال سیبک با استفاده از سیبک کش را
آزاد کنید پیچ و مهره اتصال کمکی به عنوان نگهدارنده را باز کنید با استفاده از آزاد کننده کمک فنر مجموعه کمک فنر
و فنر را جدا و نگهدارنده توپی چرخ پیاده کنید سیستم تعلیق خودرو
چرخ خودرو و آزادانه بالا از سطح زمین
خودرو در حالی که چرخ و آزادانه بالاتر از سطح زمین قرار دارند
و چرخ را پیاده کنیم پیچ بست های میله موج گیر
را از دو طرف خود را باز کنید ابزار واسطه جازن و خارج کن فنر
پیچشی را در شورا قسمت راست میله موشکی
نصب کنید و نقض آن را در داخل امسال قرارداد میل موج گیر
را از طریق ضربه زدن به چکش به سمت بیرون بکشید
برای سوار کردن ویژگی و انتهای آن را تمیز کنید ابزار و چکش
لوازم آن را بر روی ماشین نصب کنید دندانها را به
کریس آغشته کنید این مشکل را از مدار است خود را وارد میدان
را به چرخ دنده ها به راحتی در کشور شوند
توسط چکش لوازم به سمت داخل ضربه وارد کند و ادامه دهید
میله در وسط بست نگهدارنده قرار گیرد دقت کنید
در صورت وارد کردن ضربه به عدم ورود میله در وسط مربوط بوده
و خارج شده و مجدداً به طرف جا بزنید که دنده ها سیستم تعلیق خودرو
روی هم قرار نگرفته و به راحتی با استفاده از ضربات چکش وارد بست شود
بستر را با گشتاور
بستر را با گشتاور توصیه شده محکم کنید تا نصب و پیچهای آن را گذاشتهاند توصیه شده محکم کنید
خود را از روی پایه ها و جک پیاده کنید از نصب کامل میل موجگیر مطمئن شوید و در های پیچشی مجموعه
تعلیق نیمه مستقل و با استفاده از ابزار مخصوص کمک فنر مصنوعی جک فشاری به ترتیب زیر مشاهده کنید
خود را کاملا از زمین بالا ببرید و پس از اطمینان از دست قرآن ایمان خود را چرخ ها را باز کنید را پیاده کنید ابزار
مناسب باز کنید کمک فنر را پیاده کنید ابزار قابل تنظیم جایگزین کمک فنر را در محل کار خود قرار دهید و طول
آن را تنظیم کنید بعد از نصب میله قابل تنظیم جایگزین کنید فنر موتور های بالایی و پایینی مهرههای ثابت کننده
طول کمک فنر مصنوعی را محکم کنید پیچ واشر فشاری انتهای اردبیل فنرهای پیچشی را باز کنیم و نگهدارنده
کابل ترمز دستی را باز کنید
