انواع تراکتور
انواع تراکتور بر اساس مدل
تراکتور توان لازم برای بکارگیری ماشین های کشاورزی تامین کند کاربرد انواع تراکتور در کشاورزی مکانیزه امروزی امری ضروری به شمار میرود انواع تراکتور با ما در گزینش درست آن و برای کار کمک میکند
انواع تراکتور بر اساس موارد استفاده
تراکتورهای عمومی
تراکتورهای باغی
تراکتورهای صنعتی
تراکتورهای شالیزار و باغچه ای
انواع تراکتور بر اساس نوع چرخ
تراکتور های چرخ لاستیکی تراکتورهای چرخ زنجیری
انواع تراکتور از نظر تعداد محود محرک
تراکتورهای دوچرخ
تراکتورهای سه چرخ
تراکتورهای چهار چرخ دو چرخ متحرک چهار چرخ متحرک
تراکتورهای عمومی تراکتور ای است که برای انجام بیشتر کارهای مهم تر از جمله عملیات آماده سازی زمین کاشت داشت برداشت و غیره در
مزارع طراحی شده است
مهمترین ویژگیهای این تراکتور عبارتند از
قابلیت تنظیم فاصله چرخ ها انواع تراکتور قابلیت گردش سریع در شعاع کم و سهولت سرعت در متصل کردن به کارگیری ادوات

تراکتورهای باغی :
این طرفداران تراکتور های کوچک و متوسط و بیشتر کمرشکن با فرمان هیدرولیکی هستند این ویژگی آنها را قادر به حرکت و کار با ادوات در اطراف و زیر درختان میسازد تراکتورهای باغی بیشتر شاسی کوتاه و دارای چهار چرخ محرک و موتور دیزل باتوانی نزدیک به ۱۵ تا ۴۰ اسب بخار و دو یا سه سیلندر هستند
تراکتورهای صنعتی :
تراکتورها انواع تراکتور در اندازه و ویژگی های گوناگون برای کارهای صنعتی و جابجایی وسایل سنگین در کارخانجات فرودگاهها و راهسازی هستند تا آنها را میتوان به دستگاههای بالابر حفاری بارکن مکانیکی و غیره که روی آنها سوار می شوند مجهز نمود
تراکتورهای چرخ لاستیکی :
تراکتورهای چرخ لاستیکی رایج انواع تراکتور در ایران دارای دو محور و ۴ چرخ هستند محور جلوی این تراکتورها دوچرخ دارد که برای فرمان دادن به کار می رود دو چرخ عقب حرکت و تراکتور را به حرکت در می آورند برخی از انواع تراکتورها دارای دو جفت چرخ در عقب هستند در نوع دیگر این تراکتورها که توان مالبندی بیشتری دارند علاوه بر دوچرخه متحرک عقب چرخ های جلو نیز محرک است برخی از انواع تراکتورها دارای دو جفت چرخ در جلو و دو چرخ در عقب می باشند
در وقت از تراکتورهای چهارچرخ بلندی شاسی انواع تراکتور از سطح زمین زیاد است این نوع تراکتور تراکتور شاسی بلند نامیده می شود و شاسی بلند ویژه داشت گیاهان با ساق بلند مانند نیشکر است

تراکتورهای چرخ زنجیری :
در انجام برخی امور به ویژه در زمین های سبک انواع تراکتور و شنی به علت نیاز به قطعات ماشین سنگین و نیروی کششی و درگیری زیاد چرخ با زمین از تراکتورهای چرخ زنجیری استفاده میشود استفاده از تراکتور در کشاورزی محدود است
ساختمان تراکتور:
ساختمان تراکتور های امروزی از هر نوع که باشند دارای انواع تراکتور چند بخش هستند
یک موتور دو دستگاه انتقال توان سه سیستم تعلیق هدایت و کنترل چهار سیستم هیدرولیک پنج تجهیزات گوناگون مانند اتاق شاسی سیستم گرمایشی و غیره
موتور:
توان لازم را برای انجام کارهای گوناگون تراکتور ایجاد می کند
دستگاه انتقال توان :
وظیفه این دستگاه انتقال توان به کاری که موتور به چرخ های محرک برای به حرکت در آوردن تراکتور است در دور و گشتاور موتور انجام میشود این دست و بخشی از توان موتور را برای به کار انداختن قطعات گردنده ادوات که از تراکتور نیرو میگیرند به محور گیرنده ای که در عقب تراکتور نصب شده است می رساند
وسایل محافظت در مقابل واژگون شدن تراکتور :
در ساختار محافظ برای ایمنی در هنگام واژگون شدن تراکتور به کار گرفته میشود قاب محافظ و اتاق که محافظ قاب محافظ ۲ یا ۴ میله متصل به شاسی تراکتور است صندلی تراکتورهای دارای قاب محافظ یک کمربند ایمنی برای راننده دارد که هنگام واژگون شدن تراکتور راننده را در داخل قاب محافظ میکند و از پرتاب شدن او جلوگیری می کند اتاق که اتاقکی است که دور یک قالب محافظ ساخته شده یا یک قاب فلزی محکم در طراحی آن به کار گرفته شده است این اتاق افزون بر محافظت از راننده در زمان واژگون شدن تراکتور مزایای دیگری برای ایمنی و سلامتی دارد
اتاقک
اتاقک دارای درب و پنجره از و هوا به کار که پنکههای از صافی عبور میکند و پس از تمیز شدن وارد اتاق می شود بدین ترتیب هوای داخل اتاقک تحت فشار قرار می گیرد تا از ورود گرد و خاک به داخل اتاق جلوگیری کند از اتاق کار انتقال صدا و لرزش موتور را کاهش میدهند اتاقک ها ممکن است دارای بخاری تهویه مطبوع بخش صدا و رادیو باشند و آسایش بیشتری را برای راننده فراهم و جلوگیری از خستگی سود سبب افزایش کارایی او در هنگام کار میشوند
راه اندازی کنترل و هدایت :
چنانچه تراکتور به درستی مورد استفاده قرار نگیرد انواع تراکتور زود فرسوده میشود که افزون بر افزایش هزینههای کشاورزی عمر مفید آن نیز کاهش خواهد یافت و از این رو برای راه اندازی هدایت و کنترل تراکتور نخست باید آن را شناخت تا بتوان به طور صحیح از حداکثر قابلیتهای آن در شرایط کنونی استفاده نمود رانندگی درست نیاز به شناخت اجزای تشکیل دهنده آن دارد و باید کاربرد هر یک از برای شناسایی تجهیزات کارخانه نشانههایی را به کار میبرند
صفحه وسایل اندازه گیری و هشدار دهنده و کنترل راننده :
در رانندگی تراکتور راننده همزمان با راهبری درست تراکتور باید کار تراکتور را به کمک نشانگر های هشدار دهنده کنترل کند برای این کار در جلوی راننده صفحه ای وجود دارد که چراغ های هشدار دهنده کلیدها در درجه ها چراغهای آگاهی دهنده از وضعیت کار تراکتورها روی آن کار گذاشته شده است
سوئیچ تراکتور و دکمه استارت :
در تراکتورها چگونگی کاربرد جای سوئیچ و دکمه استارت یکسان نیست انواع تراکتور که امروزه بیشتر تداکتورها سوئیچ و دکمه استارت در هم ادغام شدهاند در تراکتور جای دادن کلید در سوئیچ جریان برق به قسمتهای دیگر را برقرار می کند بدون اینکه موتور روشن شود این حالت را در وضعیت روشن می نامند زیرا برخی از چراغ های هشدار دهنده روی داشبورد روشن می باشند و مدارهای تراکتور آماده راهاندازی میشوند
حالت سوییچ استارت
در این حالت میتوان با فشار دادن دکمه استارت استارت را به کار انداخت تا موتور روشن شود روشن شدن موتور چراغ های هشدار دهنده خاموش می شوند در برخی از تراکتورها را پس از گذاشتن کلید در سوئیچ باید آن را یک مرحله چرخاند تا سوئیت در وضعیت روشن قرار بگیرد با چرخاندن کلید مرحله که حالت فنری دارد راه اندازی شروع و شروع به کار میکند و موتور روشن میشود با رها کردن آن که به مرحله قبل برمیگردد.
درجه فشار روغن ویا چراغ هشدار دهنده فشار روغن :
فشار روغن موتور با این نشانگر نشان داده میشود میزان فشار روغن مناسب برای هر طرف در کتابچه راهنمای آن داده شده است هنگامی که موتور و روغن موتور سرد باشد فشار روغن بالاتر از اندازه معمول خواهد بود پس از گرم شدن موتور فشار روغن کمی کاهش می یابد که فشار روغن موتور کمتر از اندازه لازم باشد باید تراکتور خاموش کرده و رفع عیب کرد اگر به موتور اسیب فراوان خواهد رسید برخی تراکتورها به جای درجه فشار روغن یک چراغ هشدار دهنده دارند هنگامی که سوئیچ تراکتور در وضعیت روشن باشد و هنوز موتور روشن نشده است این چراغ باید روشن باشد لحظه پس از روشن شدن موتور همراه با افزایش دوران باید اینطور خاموش شود
خاموش نشدن چراغ پس از راه اندازی موتور
خاموش نشدن چراغ پس از راه اندازی موتور نشان دهنده پایین بودن فشار روغن است هنگام روشن بودن موتور نیز اگر فشار روغن کاهش پیدا کند و از اندازه مجاز کمتر شود این چراغ روشن می شود نشانگر حجم سوخت مخزن این درجه از سوخت درون مخزن سوخت را با عدد یا رنگ نشان میدهد رنگ قرمز نشانه کمبود سوخت در مخزن سوخت است نشانگر تمایل آن تراکتورهای که موتور آن ها دارای سیستم خنک کننده آبی هستند نشنگرهای آب دمای آب موتور با یک سانتیگراد با فارنهایت نشان میدهد در برخی از تراکتور ها صفحه نشانگر دمای آب به سه بخش تقسیم شده است و ممکن است به ترتیب با حروفC.N.H
رنگ های اخطار
و یا با رنگهای سفید سبز و قرمز نشان داده شود که به ترتیب نشان دهنده سردCمناسبNو جوش بودنH آب موتور تراکتور هستند
کار کردن با موتور سرد میتواند مانند کار کردن در دمای بالا به موتور آسیب برساند هنگام روشن شدن موتور عقربه روی بخش سرد قرار میگیرد در برخی از تراکتور ها نباید تراکتور را در این دما حرکت داد پس از این که موتور گرم شد و عقربه روی قسمت مناسب رنگ سبز قرار گرفت میتوان حرکت کرد قرار گرفتن عقربه قسمت جوش می تواند نشان دهنده خرابی در سیستم خنک کننده کم بودن آب در رادیاتور باشد که باید تراکتور را خاموش و رفع خرابی پرداخت
نشانگرشارژ باتری :
در بسیاری از تراکتورها وضعیت کار مولد برق و چراغ هشدار دهندهای نشان می دهد این چراغ هنگام باز کردن سوئیچ روشن شده و بعد از روشن شدن موتور خاموش می شود چنانچه پس از روشن شدن موتور اینترنت روشن شود نشان دهنده تحلیل شدن باتری یا شارژ نشدن آن با مولد برق می باشد روشن ماندن چراغ در دور متوسط یا دور بالای موتور نشان دهنده وجود اشکال می باشد و در برخی از تراکتور ها نشانگر شارژ باتری یک درجه است

دور سنج ،ساعت شمار، سرعت سنج :
دورسنج دور موتور را بر حسب دور در دقیقه نشان میدهد در کتابچه راهنمای تراکتور دور مناسب موتور نوشته میشود در روی دو سر یک نشانه برای تعیین دوره مشخصی موتور وجود دارد که مشخصه دوره ای است که در آن موتور بهترین راندمان را دارد
ساعت شماره تراکتور کارکرد موتور را بر حسب ساعت نشان دهد به کمک ساعت شمار میتوان زمان درست سرویسهای تراکتور را تعیین نمود سرعت حرکت تراکتور با سرعت حرکت تراکتور با سرعت سنج اندازه گیری می شود در برخی از سایتها کیلومتر شمار از دور سنج جدا است و در بعضی دیگر دنبال عقربه درس تجوید درجات دیگر قرار میگیرد هر سری از درجات مربوط به یک دنده تراکتور است یک عقرب دو سر وجود دارد که در دور موتور و در پایین ساعت حرکت تراکتور را نشان میدهد