آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها

می توانید این مطلب را به دوستان خود ارسال کنید :

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در email

به گزارش واحد خبری شرکت آیو پارت :

آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها

آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها و انواع آن

آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها و ولتاژ و نوع و سایز

آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها ، باتری ذخیره کننده انرژی است که کاربرد فراوانی دارد

در دو نوع شارژ پذیر و غیر شارژ طراحی و ساخته می شود با جوجه های مورد استفاده در خودرو از نوع

سرب اسیدی است و قابلیت شارژ شدن را داشته است یک نوع باتری سرب _ به اسید

استفاده شده در خودروهای سواری دیده می‌شود وظایف باتری در خود را عبارتند از

تامین جریان الکتریکی مورد نیاز سیستم استارت و جرقه

تبدیل انرژی الکتریکی آلترناتور به انرژی شیمیایی و ذخیره آن

تامین جریان الکتریک کلیه مصرف کننده ها و دستگاه های الکتریکی خودرو در وضعیت خاموش بودن موتور

 

ساختمان باتری خودرو شامل اجزای زیر است :

 

جعبه باتری صفحات حاوی ماده فعال و عایق ترمینال های مثبت و منفی الکترولیت درپوش خانه های باتری

هیدرومترامروزه جعبه باتری از پلی پروپلین و یا نوعی از پلاستیک ساخته می‌شود که دارای خانه های مجزا از یکدیگر است

در که به هر خانه برجستگی پل‌های وجود دارد که برای صفحات باتری تکیه‌گاه محسوب می‌شود که به باتری

در آن خانه ها قرار گرفته است و هر یک از خانه‌های باتری تا سطح تعیین شده از الکترولیت پر میشود روی

خانه های باتری صفحه جنس جعبه با طرح قرار می‌گیرد که در آن سوراخ هایی برای ترمینال های مثبت و منفی

باتری و محل بازدید و جبران حجم مایع الکترونیکی بلیت خانه ها ایجاد شده است

 

 

در روی هر کدام از سوراخهای بازدید درپوشی بسته شده است که دارای مجرای کوچک به منظور خروج گازهای متصاعد شده از واکنش های

شیمیایی داخل باتری است در بعضی از بازی ها درپوش هر سه خانه به صورت یکجا طراحی و نصب می گردد

 

دروازه ورود و خروج

دروازه هایی که در فروش خانه های آن فقط سوراخ خروج و گاز باشد و یکپارچه طراحی

شده‌اند مجموعه کوچکی روی جعبه باتری برای خروج گازهای پیش‌بینی و تعبیه می‌شود صفحات مثبت

حاوی پراکسید سرب و ثبات منفی حاوی سرب و عایق مجموعه صفحات داخل هر خانه باتری را تشکیل

می‌دهند توری صفحات منفی و مثبت و بست های اتصال و قطب ها از آلیاژ سرب و

صفحات آیا از نوعی پلاستیک یا الیاف شیشه ای ساخته می شوند

 

مقدار ولتاژ

مقدار ولتاژ هر خانه باتری دولت است و خانه‌های باتری به طور سری به هم متصل می شوند و این یک باتری

۱۲ ولت دارای ۶ خانه است ظرفیت هر با تو را بر حسب مقدار الکتریسیته ذخیره شده در باتری و بر حسب

آمپر ساعت تعریف می‌کنند که معمولاً در روی بدنه باتری درج می‌شود یک نوع بازی مورد استفاده از خودروهای

سواری دیده می‌شود که مشخصات آن در روی جعبه بازی در شده است نوعی از باتری های سرب اسیدی

مورد استفاده در خودرو ها به باتری های بسته معروفند طوری ها و اتصالات و ترمینالهای باتری از آلیاژ سرب

کلسیم ساخته شده و مقدار گاز تولید شده در فعل و انفعالات شیمیایی این و باتری بسیار کم است

 

 

 

هواکش

کوچک تعبیه شده در باتری افزایش فشار داخل با تنظیم می‌کند در خودروهای که تشعشع حرارتی موتور در

آنها زیاد است و محل نصب باتری نزدیک به موتور انتخاب شده باطری خودرو در معرض حرارت زیادی قرار

می‌گیرد و برای کاهش اثر حرارت به باتری از پوشش پلاستیکی به عنوان سپر حفاظتی در مقابل گرمای

موتور استفاده می‌شود محافظ باتری به گونه ای طراحی شده است که عبور جریان هوا از داخل آن به کاهش

حرارت موثر بر با تو کمک می‌کند باتری قلیایی استفاده شده در خودروها از نوع کادمیمی است در این باتری

صفحه مثبت هیدروکسید نیکول صفحه منفی کادمیم و الکترولیت داخل باتری هیدروکسید پتاسیم اند در

فرایند شارژ باتری حرکت اکسیژن از صفحه منفی به طرف صفحه مثبت و در حالت شارژ حرکت اکسیژن

از صفحه مصاحبه صفحه منفی است

 

 

 

حالت شارژ کامل صفحه منفی کادمیم خالص و صفحه مثبت هیدروکسید

نیکل این باطری ها را بیش از اندازه نمی‌توان شارژ نمود زیرا وقتی تمام اکسید تبدیل شود دیگر واکنش صورت

نمی‌گیرد نوع جدیدی از باتریهای سرب اسیدی که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد از نظر ساختمان

با باتری های سرب اسیدی معمولی تفاوت دارد در این نوع باتری ها صفحات مثبت و منفی در صفحه جاذبه

مابین آنها به دور هم پیچیده شده اند و داخل سلول استوانه‌ای قرار داده شده‌اند ضخامت این صفحات

بسیار بزرگتر از صفحات باتری های معمولی است صفحات جاذب اسفنجی وظیفه نگهداری محلول

الکترولیت را به عهده دارد و درصد خلوص سرب در صفحات حدود ۹۹.۹۹% است

 

 

 

مزایای باتری های سرب آسیابی جدید نسبت به باتری های معمولی :

سرعت فعل و انفعالات شیمیایی بیشتر است چگالی الکترولیت افزایش نمی‌یابد مقاومت داخلی باتری کمتر است ولتاژ شارژ باتری ثابت است

ارتعاش صفحات و ۱۵ برابر کمتر است و نگهداری نیاز ندارد

عمر آنها دوبرابر عمر باتری های معمولی است آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها

زمان نگهداری باتری سه برابر بیشتر از باتری های معمولی است

الکترولیت مورد مصرف در باتری های سرب اسیدی مخلوطی از اسید سولفوریک و معطر از آب مقطر از

تقطیر آب طبیعی به دست می‌آید که در حین تقطیر املاح موجود در آب از آن جدا می شود از آب طبیعی

به دلیل داشتن خواص گوناگون ناشی از وجود املاک نمی‌توان در طرح الکترود استفاده از آب مقطر در

بسته بندی های مختلفی از نظر حجم و عرضه می شود

 

از نظر وزنی ۶۳ درصد از الکترونیک از آب معطر و ۳۷ درصد آن را اسید سولفوریک تشکیل می دهد از

نظر حجمی نیز ۲۷ درصد حجم و الکترولیت اسید سولفوریک و ۷۰ درصد آن آب مقطر

است اسید سولفوریک خالص بی‌رنگ و دارای وزن مخصوص ۲۶ دهم کیلو گرم لیتر است

آشنایی با چگالی سنج هیدرومتر :

برای اندازه گیری چگالی مایع الکترولیک از وسیله‌ای به نام چگالی سنج با هیدرومتر

استفاده می‌شود کیلومتر به شکل‌های مختلف ساخته و عرضه می‌شوند

 

چگالی سنج

از اجزای زیر تشکیل یافته است گوی لاستیکی آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها  که با فشار دادن آن هوای درون هیدرومتر

تخلیه می گردد و در برگشت به سبب اختلال فشار مایع الکترولیت به درون هیدرومتر مکیده می شود

لوله شیشه‌ای لاستیک ابتدا هیدرومتر آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها

که در موقع سنجش کالی مایع الکترونیک در داخل خانه با چه قرار میگیرد

 

 

کپسول مدرج :

داخل لوله شیشه غمگین را در موقع اندازه گیری در مایع الکترولیت غوطه ور

میشود داخل کپسول مدرج و گلوله های ریز کروی شکل سربی قرار دارددنباله کپسول

مدرج با رنگ های مختلفی معمولاً در سه رنگ تقسیم بندی و رنگ آمیزی می شود

غلظت الکترولیت متناسب با دمای آن تغییر می کند به طوری که با افزایش هر ۵ درجه

دمای باطری غلظت الکترولیت حدود سه دهم درجه کاهش می‌یابد و با کاهش دما بر

غلظت الکترولیت افزوده می شود همانطور که در دمای نقطه انجماد الکترونیک با یکدیگر رابطه عکس دارند

یعنی با بالا رفتن غلظت الکترولیت دمای نقطه انجماد کاهش می یابد

از این رو باید در مناطق سردسیر هم بار غلظت چگالی الکترونیک کنترل نمود

 

 

در ساختمان وضع هیدرومتر ها دماسنج نیز تعبیه شده است که در آن

می توان درجه حرارت مایع الکترولیت داخل خانه‌های باتری را اندازه گیری نمود آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها

طول بدنه هیدرومتر به گونه ای طراحی شده است که در حالت عادی و زمانی که سطح الکترولیت داخل

باتری در حد مجاز باشد داخل مایع الکترولیت قرار می‌گیرد و گویی داخل درون مایه الکتریک غوطه ور می ماند

روی شفاف و مبنای میزان چگالی الکترونیک در وضعیت های متفاوتی نسبت امتداد درجه بازی قرار می گیرد

وجوه و روشن بودن در چه هنگام بازدید نشان دهنده پایین بودن سطح الکترولیت از حد مجاز است در صورتی

که در دریچه شیشه‌ای باشد باتری نیمه شارژ است ولی در وضعیت زیر ۶۵ درصد آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها  از حالت شارژ کامل قرار دارد

 

مایه الکترولیت باتری

تو مایه الکترولیت باتری خوردگی ایجاد می‌کند در موقع استفاده از هیدرومتر احتیاط لازم را به عمل آورید

از اتصال صحیح میله‌ای که نگهدارنده در مطالعات اطمینان حاصل کنید برای اندازه گیری چگالی باتری روی

خودرو به ترتیب زیر اقدام کنید در موتور خودرو را بالا بزنید درپوش خانه های باتری را باز کنید روی لاستیک

هیدرومتر را فشار دهید که هوای درون آن تخلیه شود لوله رابط لاستیک هیدرومتر وارد خانه بازی کنید به

طوری که داخل مایع الکترولیت قرار گیرد فشار وارد شده به گویی پلاستیکی را به آرامی و به تدریج کم

کنید با کاهش فشار و در اثر خلج شده در داخل گوی پلاستیکی مایع الکترونیک به درون محفظه شیشه ای

وارد می‌شود هیدرومتر را در حالت عمود بر سطح بالاتری نگه دارید و در امتداد سطح مایع داخل آن عدد

در تولید روی شیشه هیدرومتر را به خاطر بسپارید چگالی مایع الکترونیک خانه های دیگر باتری را نیز به همین

ترتیب اندازه گیری و یادداشت کنید مقادیر اندازه گیری شده را مقایسه کنید و در وضعیت شارژ هر یک از خانه های باتری را بررسی نمایید

 

کپسول مندرج در هیدرومتر

کپسول مدرج هیدرومتر معمولاً با سه رنگ سبز سفید و قرمز در جمع‌بندی می‌شود ضمناً محدوده

رنگ سبز دریچه شارژ هر کدام از خانه‌های باتری را نشان می‌دهد قسمت سفید رنگ وضعیت نیمه

شارژ محدوده رنگ قرمز حدود شارژ بودن باتری را مشخص می‌کند یک اصول پر کردن باتری از مایع الکترولیت

باتری خالی از الکترولیت به بازار عرضه می‌شود این شرایط امکان سهولت حمل و نقل و انبار کردن باتری

را فراهم می‌کند این باتری ها را در موقع استقلال تا سطح مجاز تعیین شده توسط کارخانه سازنده که

عموماً به صورت دوخت حداقل و حداکثر در روی جعبه باتری به صورت برجسته برای حل شده مشخص

می‌شود از مایع الکترولیت پر می‌کنند برای پر کردن خانه های باتری نو از الکترولیت مخلوط آب و اسید درجه شده ۱۲۵۰ استفاده میشود

 

آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها
آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها

 

الکترولیت

الکترولیت را با رعایت نکات ایمنی کار به وسیله قیف یا ظرف مخصوص نشان داده شده به درون خانه

باتری می‌ریزند سطح الکترولیت باید صفحات را بپوشاند و الکترولیت بیشتر از حد را می‌توان به وسیله

هیدرومتر از خانه‌های باتری خارج نمود با توجه به اینکه آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها صفحات باتری مقداری از الکترولیت را جذب می‌کنند

لازم است و پس از پر کردن باتری و قرار دادن آن در مدار الکتریکی خودرو سطح الکترولیت را مجدداً کنترل

نبود در صورتی که روی جعبه باتری سطح حداقل و حداکثر الکترولیت علامت گذاری نشده باشد مناسب ترین

سطح مقدار الکترونیک برای باتری حدود یک سانتی متر بالای صفحات خانه باطری در نظر گرفته می‌شود

در طول مدت کار باتری به علت تبخیر سطحی و عمل الکترولیز هنگام شارژ و دشارژ از حجم مایع الکترولیت درون نباتی کاسته می شود

 

فواصل رعایتی

لذا باید در فواصل معینی از کار باتری میزان سطح مایع الکترولیت بررسی شود و در صورت کاهش

حجم ثابت به جبران آن اقدام کرد در چنین شرایطی با اضافه نمودن آب مقطر به خانه های بازی سطح

مایع الکترونیک را به حد مجاز می رسانند کاهش و حجم مایع الکترولیت در آن خانه های باتری و بیرون بودن صفحات الکترونیک به صورت شما تیک نشان داده است

 

کنترل ست مایع الکترولیت باتری:

در جریان کار باتری از حجم الکترولیت کاسته می‌شود کاهش حجم الکترولیت به دلیل واکنش های شیمیایی قطعات آنداک

هنگام شارژ و دشارژ باتری موجب می‌شود آب موجود در الکترولیت به‌صورت بخار گاز از محیط خارج شود بنابراین

لازم است به صورت دوره‌ای و در فاصله زمانی معینی سطح الکترولیت داخل خانه‌های باتری را کنترل نمود برای

کنترل سطح مایع الکترولیز خانه ها ابتدا در خانه های باتری را باز کنید سپس حجم مایع داخل هر یک از آنها را

بازدید نمایید در صورتی که تشخیص سطح مایع الکترولیت نسبت آشنایی با باتری های مورد استفاده در خودرو ها به علامت روی جعبه باتری امکان پذیر نباشد

با استفاده از چراغ سیار سطح الکترولیت هر خانه را نسبت به تبعات باتری مقایسه کنید در صورتی که سطح

مایع الکترولیت پایین تر از صفحات باتری باشد کمبود آن با اضافه نمودن آب معطر تا ارتفاع ۱۰ میلی متر بالاتر از صفحات باتری جبران کنیم

قطعات ماشین سنگین

شرکت آیو پارت اقدسی بزرگترین پخش کننده لوازم یدکی ماشین های سنگین و نیمه سنگین در ایران
ayooparts
aghdasi

دیدگاهتان را بنویسید

با ما در تماس باشید :

امتیاز شما به این مطلب
3.7/5

فهرست