تاریخچه آموزش مکانیک خودرو در دنیا
تاریخچه آموزش مکانیک خودرو در دنیا و ایران
تاریخچه آموزش مکانیک خودرو در دنیا : از تولید خودرو در نیمه دوم قرن ۱۸ تا ایجاد اولین خط تولید خودرو در اوایل قرن ۱۹ اتومبیل محصول تجملاتی به شمار میرفت که تنها در اختیار تعداد محدود قرار میگرفت در آن زمان تعمیرگاه اتومبیل وجود نداشت معمولاً افراد شخص را به عنوان راننده استخدام میکردند که وظیفه سرویس و نگهداری خودرو را هم برعهده داشت
تجربه در کار مکانیکی
این افراد به صورت تجربی و با گذشت زمان و سعی و خطا در تعمیر آن تا اتومبیل خاص وارد بدن می کردند پس از ایجاد اولین خط تولید اتومبیل توسط هنری فورد و کاهش شدید قیمت خودرو سطوح متوسط جامعه نیز قادر به خرید خودرو شدند در اواخر دهه دوم قرن ۱۹ کمکم تعمیرگاه ها به صورت نمایندگی های مجاز با تعمیرگاههای آزاد شروع فصل فعالیت کردند در همین دوره هنرستانهای آموزش و فنی تعمیرات خودرو نیز به وجود آمدند امروزه مراکز مختلف تعمیر خودرو به صورت آکادمیک وجود دارد مراکز معمولاً تحت پوشش و سیستم های آموزش و پرورش سازمان فنی و حرفهای آموزش عالی شرکت های خودروسازی و موسسات خصوصی فعالیت می کنند
تاریخچه آموزش مکانیک خودرو در ایران :
رشته مکانیک خودرو برای اولین بار در هنرستان فنی تهران در سال ۱۳۰۳ تاسیس شد و از آن در چند نقطه دیگر شهر تهران و شهرهای بزرگ این رشته های هنرستانی راهاندازی گردید آموزش دانشگاهی در ایران در رشته مکانیک خودرو برای اولین بار در دانشگاه علم و صنعت پایهگذاری شد اولین دانشکده مهندسی خودرو نیز در همین دانشگاه در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد فارغ التحصیلان این رشته پس از دریافت دیپلم از هنرستان میتواند در مشاغلی که نام برخی از آنها در ادامه آمده به عنوان تعمیرکار ماهر یا کمک تکنسین وارد بازار کار شوند که شامل گی های مجاز تعمیرات و تعمیرگاههای بزرگ و عاملیت مجاز تعمیرات و تعمیرگاههای کوچک شخصی معمولا نمایندگی های مجاز تعمیرات و تعمیرگاههای بزرگ از نظر سازماندهی مشابه هستند که مشاغل ترین مجموعه ها را نشان میدهد ارتباط مجال در تعمیرگاه های کوچک با عاملیت مجاز تعمیر وجود دارد