لوازم یدکی ماشین سنگین

می توانید این مطلب را به دوستان خود ارسال کنید :

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در email

به گزارش واحد خبری شرکت آیو پارت :

لوازم یدکی ماشین سنگین

لوازم یدکی ماشین سنگین و لوازم زیر بندی

لوازم یدکی ماشین سنگین در تهران

لوازم یدکی ماشین سنگین به صورت عمده و تک

لوازم یدکی ماشین سنگین در آیو پارت اقدسی

لوازم یدکی ماشین سنگین ، کنترل سرسیلندر و اجزای آن بعد از باز کردن
پس از چربی زدایی و رسوب زدایی شستشو و خشک کردن سرسیلندر جهت تعیین وضعیت تعمیرات مورد

نیاز باید کنترل های مربوط به سر سیلندر سوپاپها و اجزای مرتبط صورت پذیرد روند انجام کنترل ها عموماً

در موتورهای مختلف مشابه است ولی تلورانس ها و محدوده پذیرش آنها متفاوت است لذا به کارگیری

اطلاعات از کتاب راهنمای تعمیرات الزامی است در عیب یابی لوازم یدکی ماشین سنگین و رفع عیب سرسیلندر مواد زیر کنترل شود

 

 

تاب برداشتن سرسیلندر :

سرسیلندر اثر و غلط مونتاژ کردن و ناهماهنگ بستن پیچ ها و نیز در اثر داغ کردن بیش از حد موتور دچار پیچیدگی

می شود به طوری که هنگام نصل سیلندر روی بلوکه سیلندر با بستن پیچ ها عملا بندی

انجام نمی‌شود تابیدگی سرسیلندر سبب بروز مشکلات زیر در هنگام کار موتور میشود:

۱ سوختن مرتب واشر سرسیلندر

۲ روش نشدن موتور و بد کار کردن آن

۳ رد کردن کمپرس به داخل هواکش و اگزوز و رادیاتور و کاتر

۴ گرم شدن بیش از اندازه و غیر متعارف موتور

۵ مخلوط شدن آب و روغن کشی آب سوزی هفت کاهش کمپرس موتور اندازه گیری تاب یا قرار گیرد و قرار گرفتن

خط کش فلزی روی سرسیلندر جهت های مختلف و زدن فیلر بین خط کش و سرسیلندر کنترل می‌شود اصولاً تابیدگی سرسیلندر

۶ چه حد با ید کنترل شود دو جهت عرضی در امتداد چهار سوراخ انتهایی

۲ دو جهت طولی در امتداد سوراخ های طرفین

۳دو جهت متقاطع در امتداد قطر ها

لوازم یدکی ماشین سنگین
لوازم یدکی ماشین سنگین

 

 

ترک خوردگی سر سیلندر:

در صورت یخ زدگی شدید آب در موتور و یا در زمان تعمیر به علت بی احتیاطی و وارد شدن ضربه

ب سیلندر امکان ترک خوردگی آن وجود دارد در صورت وجود ترک در سیت های سوپاپ ارسال سیلندر

به تراشکاری جهت تعویض سیت الزامی است اما در صورتیکه وجود ترک در سایر محدوده اتاق احتراق

و ناحیه تماس سرسیلندر سیلندر مطابق دستورالعمل تعمیرات باید سر سیلند تعویض شود برخی

تعمیرکاران سرسیلندر قطعی خود را با جوش دادن یا به کمک پیچ یا خوار مخصوص می‌دوزند برای جوشکاری به منظور جلوگیری از تاب برداشتن آن را باید کرد

تشخیص ترک به روش چشم انجام می‌شود اما اگر سوراخ ها آنقدر ریز باشد که نتوان به راحتی آن

را شناسایی کرد می‌توان با استفاده از نفت و پودر گچ رنگ پاشی استفاده از پودر آهن و مقدار تیز

استفاده از لیزر و اشعه ماورا بنفش و یا آزمایش فشار ترک‌ها را تشخیص داد در رنگ پاشی رنگ قرمز

لاکی به سرسیلندر پاشید که پس از پاک کردن رنگ مسیر ترک به خوبی مشخص می شود

 

 

کربن گرفتگی:

در اثر احتراق مخلوط هوا و سوخت در داخل موتور ور مقداری دوده در اتاق احتراق چند می‌شود که علاوه بر

اینکه حج و اتاق احتراق را کم می‌کند نسبت تراکم را بالا برده و سبب احتراق زودرس در موتور می‌شود کربن

گرفتگی سبب پرت پرت کردن موتور در سربالایی ضربه زدن موتور و خاموش نشدن موتور بعد از قطع سوخت

می گردد برای پاک کردن سرسیلندر آرام به وسیله نفت برس سیمی یا کاردک

و استفاده از فشار هوا پاک کرد برای پاک کردن سرسیلندر نباید از مواد قلیایی استفاده کرد

 

 

سوراخ شدن پولک های آب سرسیلندر:

کولاک ها ممکن است در اثر یخ زدگی از جای خود خارج شوند یا در اثر زنگ زدن و خوردگی سوراخ شوند و

آب از آنها ریزش کند که در این صورت باید نسبت به تعویض آنها اقدام کرد برای خارج کردن پولک ها سوراخی

در وسط پولک ایجاد کرده و سپس با قلاب کردن میله یا اهرمی آنها را خارج می‌کنند برای نصب پولک جدید

پس از تمیز کردن محل پولک روی دیواره پولک و محل نشستن آن چسب زده چسب آب بندی مانند چسب آکواریوم و آن را با ابزار مخصوص لوله یا بشقاب سوپاپ جا می زنند

 

 

عیوب ظاهر سوپاپ و چسبندگی سوپاپ :

سوپاپ ها ممکن است دچار شکستگی ترک سوختن کج شدن ساق نازک شدن زیر سوپاپ و رسوب گرفتگی

شده باشند که تمامی این موارد کار سوپاپ را مختل خواهد کرد و به جز رسوب گرفتگی که قابل اصلاح است

در بقیه موارد باید سوپاپ را تعویض کرد در ادامه چسبندگی سوپاپ به دلیل رسوب گرفتن گیت یا

ساق سوپاپ اتفاق می افتد علائم سوپاپ کش چسبندگی دارد عبارت است از

۱ ریپ زدن موتور در بعضی مواقع

۲ زدن شعله اگزوز

۳ موتور به توپ دور یکنواخت و میزان کار نمی کند و همراه با صدای تیز و ضربه دار است

چهار سوپاپ چسبنده به آرامی بسته می شود برای اصلاح چسبندگی ها چند راه وجود دارد:

۱ پس از رسیدگی دمای موتور به حالت نرمال چند قطره روغن بین ساق سوپاپ و گاید ان چکانده شود

۲ محلول های مخصوصی که برای این منظور ساخته شده در کارت ریخته شود

۳ اگر به روش های فوق چسبندگی اصلاح نشد با باز کردن لوازم یدکی ماشین سنگین سیلندر و سوپاپ ها و شستن آن ها اصلاح شود

 

لوازم یدکی ماشین سنگین
لوازم یدکی ماشین سنگین

قطعات متحرک :

قطعات متحرک موتور مجموعه قطعاتی هستند که نیروی حاصل از احتراق بالای پیستون را به گشتاور

چرخشی میل لنگ تبدیل می‌کنند به عبارت دیگر مجموعه قطعاتی هستند که حرکت رفت و برگشتی

پیستون را به حرکت دورانی میل لنگ تبدیل می‌کنند این مجموعه شامل میل لنگ کتاب آنها شاتون گشت پیستون رینگ ها پولی سر میلنگ چرخ‌دنده‌های تایمینگ فلایویل است

 

 

پیستون:

پیستون قطعه استوانه ای شکل که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی انجام می دهد د پیستونی

دال باید به صورت استوانه کامل باشد ولی در واقعیت پی ستون با مقطع کمی

بیضی ساخته می شود علاوه بر این قطر سر پیستون نزدیک نیز از کمتر از قطر و دامنه آن است

 

 

رینگ های کمپرسی :

از تو دنیا آلومینیوم آلومینیوم و پرس شده به شکل حلقه های باز که خاصیت فنری دارد ساخته می شود این

رینگ ها برای آب بندی مسیر حرکت پیستون و دیواره سیلندر به منظور ایجاد حداکثر فشار تراکم و حفظ فشار

احتراق تولید شده طراحی شده‌اند رینگ های کمپرسی باید اصطکاک کمی با دیوار سیلندر داشته باشند در

تمامی شرایط کار موتور با نیروی ثابتی به دیوار سیلندر بچسبد و در دمای اتاق احتراق خواص و کارآیی خود را

حفظ کند برخی نکته‌ها را با کرم یا مولبیدن روکش می‌کند تا سطوح آن سخت تر شده و در مقابل حرارت مقاوم

گردد و ضمنا اصطکاک بین رینگ و سیلندر نیز کمتر شود برای عملکرد مناسب تر رینگهای کمپرسی به فرم

مقطع های متفاوتی تولید و عرضه می شود برای حسب نوع مقطع رینگ نحوه چیدمان آن روی پیستون

متفاوت می باشد و باید مطابق لوازم یدکی ماشین سنگین دستورالعمل سازنده انجام شود

 

 

چرخ طیار (فلایویل):

در قسمت عقب موتور یک صفحه گردو سنگین فولادی به

فلانچ انتهای میل لنگ به وسیله چند عدد پیچ متصل

می‌شود که با آن فلویید می‌گویند فلایویل در کورس احتراق

مقداری از انرژی احتراق را گرفته و در خود ذخیره

می کند و در سه گوش دیگر به میل لنگ باز میگرداند و سبب

می‌شود گردش میل لنگ یکنواخت تر شده و

با نوسانات کمتری همراه باشد روی فلایویل حلقه دندان داری

نصب شده که به منظور گردش موتور وسیله استارتر

به کار می‌رود در مرکز فلانچ سوراخی برای تکیه گاه سرش شفت

ورودی جعبه دنده وجود دارد که در داخل آن بوش یا بلبرینگ سوزنی نصب می گردد

 

لوازم یدکی ماشین سنگین
لوازم یدکی ماشین سنگین

شست و شوی قطعات موتور :

پس از باز کردن قطعات موتور باید تمام قطعات و بلوک سیلندر کاملاً تمیز شود تمیز کردن قطعات به منظور از بین بردن

جرمهای تشکیل شده که به مرور زمان روی قطعات موتور رسوب کردند انجام می‌گیرد این کار به منظور آماده کردن

قطعات برای نصب و نمایان شدن علوم و قطعات انجام می‌گیرد در صورت شستشوی

ناقص قطعات‌موتور ممکن است صدمات جدی بعد از راه اندازی موتور با وارد شود

 

 

آماده کردن لوازم یدکی برای جمع کردن نیم موتور :

در صورت وجود اشکال در بوش پیستون مجموعه بوش

پیستون رینگ ها و ژن پین که در کیسه های بسته بندی شده

و با اندازه استاندارد می باشند لوازم یدکی ماشین سنگین تهیه نماید رشد که بوش

پیستون یا سیلندر را تراش داده و قطر آن را یک سایز

بزرگتر کرده اید مطابق آن یک دست بیستون یا یک سایز

بزرگتر و یکدست رنگ با یک سایز بزرگتر و یک دست

چپ گژن پین استاندارد تهیه نمایید بوش شاتون را با توجه ب

ه قطر گژن پین تهیه کنید در تراشکاری زمان تعویض

آن را برقو زده و با گژن پین مطابقت می‌دهند تا لقی

مناسب بین آنها وجود داشته باشد یاتاقانهای ثابت و متحرک

را با نظر میل لنگ تراش و سایز مناسب تهیه نمایید

گوشه میل سوپاپ را باید با نظر تراشکار تهیه نماید و

در تراشکاری زمان تعویض آن را با برقوه سایز محورهای میل سوپاپ درمی‌آورند

 

 

دست کامل واشر سرسیلندر

یک دست کامل واشر و کاسه نمد های موتور را که در کیت های

آماده موجود می باشد تهیه نمایید تمام قطعات ارسال

شده به تراشکاری را تحویل گرفته و با دقت بدون آنکه به آنها

صدمه وارد شود به محل کارگاه منتقل کنید پس از انتقال

قطعات موتور به کارگاه تمام آنها را با فشار آب و در صورت لزوم

با مواد پاک‌کننده کاملاً شسته و یاد بگیرید تا از پلیسه هایی

که در حین تراشکاری روی آن ریخته شده کاملاً پاک شود تمام مجاری

و سوراخ‌های روغن و آب را روی قطعات کنترل کنید تا کاملاً باز باشند

 

 

وظیفه و ساختمان سیستم‌های خنک کننده موتور:

پمپ آب مایع خنک کننده را در رادیاتور لوله های رابط و موتور به گردش در می آورد در سیستم خنک کننده

حرارت موتور توسط مایع خنک کننده رادیاتور می‌رسد پروانه ای در جلوی موتور نصب شده که با مکش هوا

از میان رادیاتور مایع را خنک می کند مایع خنک کننده موتور با دست دادن حرارت به سمت موتور بر می گردد

میزان دمای مایع خنک کننده توسط ترموستات کنترل می شود و تا زمانی که درجه

حرارت آن به مقدار مشخص نداشته باشد اجازهلوازم یدکی ماشین سنگین  گردش در رادیاتور را نمی یابد

 

 

پمپ آب :

ساختمان پمپ آب از تو پروانه پوست پمپ بلبرینگ کاسه نمد محور و پروژه های آب پخش کن تشکیل شده است

پمپ آب به وسیله واشر مخصوص روی دهانه ورودی بلوکه سیلندر بسته می‌شود و انرژی خود را به وسیله

تسمه و پولی سر میلنگ تامین می کند با چرخه پره های آب پخش کن در اثر نیروی

گریز از مرکز ایجاد شده سرعت و فشار مایع خنک کننده در مدار افزایش می‌یابد

 

 

پروانه و تسمه پروانه :

پروانه به کار رفته در سیستم خنک کننده تراکتور ها عموماً از نوع مکانیکی است که روی محور پمپ آب بسته شده

و به وسیله تسمه پروانه به گردش در می آید کشش تسمه پروانه در عملکرد سیستم خنک کننده نقش مهمی را

ایفا می‌کند زیرا اگر تسمه خیلی سفت یا شل باشد عیوب زیر ممکن است در مدار خنک کننده ایجاد شود تسمه ای

که شل باشد در هنگام سر خوردن روی چرخ تسمه صدا کرده و سرانجام پاره می شود تسمه شعل سبب جوش آمدن

آب موتور و خالی و شارژ نشدن باتری می شود تصمیمی که سفت باشد زود پاره شده یا بلبرینگهای پمپ آب

و مولد برق را فرسوده می‌کند برخی تراکتور ها با توان حجم بالا دارای فن های هیدرومکانیکی هستند فن های

هیدرومکانیکی هنگامی که موتور سرد است با ۲۰ درصد سرعت موتور و هنگامی

که موتور در دمای عادی کار می کند با ۸۰ درصد سرعت موتور می چرخند ماکت تبلیغاتی

 

 

کنترل ترموستات :

اگر ترموستات معیوب باشد اشکالات زیر پیش خواهد آمد

۱ جوش‌اوردن موتور اگر ترموستات در حالت بسته

گیر کرده باشد مانع گردش مایع خنک کننده شده و سبب

جوش آوردن موتور میشود ۲ دلیل گرم شدن موتور

مهمترین علت دیر گرم شدن موتور باز ماندن ترموستات

یا برداشتن ترموستات است که در این حالت وقتی

موتور هنوز سرد است آب در رادیاتور گردش می کند در

نتیجه موتور باید بیشتر کار کند که گرم شود

برای اینکه به سرعت متوجه نبودن ترموستات ایا باز ماندن

ترموستات شویم باید بلافاصله پس از روشن

کردن موتور شیلنگ بالای رادیاتور را با دست فشار دهیم

خود را از پروانه دور نگه دارید در این حالت عبور آب در لوازم یدکی ماشین سنگین داخل شیلنگ حس می‌شود

 

 

کنترل واتر پمپ:

واترپمپ ممکن است به علت خرابی کاسه نمد دچار نشتی شود و یا بر اثر خرابی بلبرینگ

ایجاد صدا کند که هر دوی این موارد را می توان با کمی دقت تشخیص داد علاوه بر این خوردگی

شکستگی و فرسودگی پره ها و پوسته واتر پمپ ممکن است باعث کم شدن گردش و مایع

خنک کننده شود که روش تشخیص آن همانند روش تشخیص سلامت ترموستات می باشد

 

 

کنترل فشنگی و نشان دهنده های دنیا مایع خنک کننده :

دمای مایع سیستم خنک کننده به وسیله یک فشنگی که روی بلوک سیلندر سیلندر بسته می‌شود

مشخص شده و به وسیله نشانگرهای داشبورد به اطلاع رسانده می‌شود برای کنترل فشنگی و نشان

دهنده تمامی توان فشنگی را از محل خود باز کرده و در حالی که سوئیچ باز است سر آن را در یک ظرف

آب جوش قرار داده در این حالت با مقایسه دمای ظرف آب و دمای نشان داده شده روی نشان دهنده

دمای مایع خنک کننده می توان به سلامت فشاری پی برد و در صورت خرابی فشنگی آب باید سریعاً آن را تعویض نمود

 

 

کنترل درب رادیاتور :

درب رادیاتور دارای دو لاستیک آب بندی و دو سوپاپ است سوپاپ بزرگتر و مکشوف و کوچکتر سوپاپ

خل است در صورت خراب شدن سوپاپها لاستیک های آب بندی درب رادیاتور آب از طریق مجرای تخلیه

خارج می‌شود و در اثر کم شدن آب در سیستم خنک کننده موتور جوش می آورد اگر بعد از برطرف کردن

نشتی ها کم شدن آب رادیاتور ادامه داشت و موتور بیش از حد گرم می شد باید اقدام تعویض لوازم یدکی ماشین سنگین درب رادیاتور نمود

 

 

پمپ انژکتور:

پمپ انژکتور عهده دار وظایف زیر است :

۱ ایجاد فشار کافی برای پودر کردن سوخت مایع و فرستادن

آن به داخل هوای متراکم و داغ محفظه احتراق

۲ اندازه گیری دقیق مقدار سوخت تنظیم شده و تغییر این مقدار و

متناسب با مقدار هوای وارد شده بر حسب دور و بار مختلف موتور

۳ تحویل مقدار صحیح سوخت انژکتورها در لحظه صحیح بسته

به موقعیت پیستون ها بنا به ترتیب احتراق و برحسب زاویه

 

 

دوران مساوی میل لنگ

پمپ انژکتور روی موتور ( قطعات ماشین سنگین ) نصب می‌شود و به وسیله

چرخ دنده از چرخ دنده سر میل لنگ نیرو می‌گیرد و با

سرعتی معادل نصف سرعت میل لنگ در موتورهای

چهارزمانه به دوران درمی‌آید و طوری که با موتور تنظیم

شده است که پاشش سوخت به داخل هوای داغ

فشرده سیلندر منطبق بر بهترین وضعیت بیستم باشد

و بیشترین نیرو را به میل لنگ اعمال نماید در موتورهای

دیزل پر دور معمولا وسیله‌ای به نام دستگاه آواز

تزریق به کار برده شده است که زمان پاشیدن سوخت

را هم اینکه سرعت موتور افزایش می‌یابد پیش می‌اندازد

 

 

پمپ انژکتوری ردیفی :

این پمپ شامل بدنه از جنس آلومینیوم است که به تعداد سیلندرهای موتور دارای واحدهای پمپ کننده مجزا

است تمام واحدها به یک مجموعه مشترک درون بدنه پمپ تغذیه می شوند وهر کدام به وسیله بادامک

مخصوص به خود که روی میل بادامک پمپ انژکتور قرار گرفتند به حرکت در می آیند و هر واحد پمپ کننده

شامل یک پلانجر و یک سیلندر است سوخت پس از عبور از فیلتر به فضای اطراف بارل ها در بدنه پمپ

وارد می‌شود هنگام پایین رفتن پلانجر درباره در اثر ایجاد افت فشار سوخت از مجرای ورودی به بالا وارد

می‌شود که مرحله مکش پمپ است موقع بالارفتن پلانجر و مسدود شدن مجرای ورودی سوخت تحت

فشار قرار می گیرد زمانی که فشار سوخت بر نیروی فنر سوپاپ غلبه کرد سوپاپ باز می‌شود و

سوخت از لوله های فشار قوی به انژکتور منتقل و به وسیله آن به داخل سیلندر تزریق می گردد

شرکت آیو پارت اقدسی بزرگترین پخش کننده لوازم یدکی ماشین های سنگین و نیمه سنگین در ایران
ayooparts
aghdasi

این پست دارای یک نظر است

دیدگاهتان را بنویسید

با ما در تماس باشید :

امتیاز شما به این مطلب
3.7/5

فهرست

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس