قطعات ماشین سنگین

می توانید این مطلب را به دوستان خود ارسال کنید :

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در email

به گزارش واحد خبری شرکت آیو پارت :

قطعات ماشین سنگین

قطعات ماشین سنگین در تهران

قطعات ماشین سنگین در شرکت آیو پارت

قطعات ماشین سنگین ، برنامه احتیاج بشر جهت حمل کالاهای سنگین قطعات ماشین سنگین ماشین های غول پیکر طراحی و ساخته شده است

اکثر ماشین ها کامیون های کشنده با موتور دیزل می باشد قدرت موتور هر دیزلی تعریف خاص خودش را دارد معمولا قدرت

موتور با اسب بخار اندازه گیری میشود که هر اسب بخار تقریباً برابر ۷۵۰ وات می باشد بیشتر کامیون های دیزلی

با سوخت فسیلی گازوئیل توان حرکت پیدا میکنند کشورهای مختلفی در جهت تولید موتورهای دیزلی فعالیت می کنند

از جمله آنهایی که نقش پررنگ تری دارند می‌توان به ولوو مرسدس بنز اسکانیا اویکو نیسان دیزل ایسوزو و غیره اشاره کرد

موتور های احتراق داخلی  موتورهای گفته می شود که مخلوط سوخت و هوا در داخل محفظه احتراق واکنش نشان داده

و محترق می‌شود

نحوه عملکرد موتورهای دیزل

ولی اکثراً به طور کلی از چرخه چهار زمان استفاده می کنند موتورهای دیزل علاوه بر نصب بر روی کامیون ها

بر روی انواع کشتی ها و قایق ها قطارها و متروها هواپیماهای جت و مسافربری اتوبوس ها و کلان ناوگان حمل و نقل سوار

می شود در تعریف کلی ماشین می‌توان به طور خلاصه اشاره کرد که چندین قطعه به هم پیوسته جهت انجام کاری واحد

نامنظم را ماشین می گویند از اهمیت ترین موردی که کیفیت یک ماشین با تمامی اجزای تشکیل دهنده را در بر می گیرد

قطعات مورد استفاده شده در تولید آن ماشین می باشد هر چقدر این قطعات از بابت کیفیت کمیت شکل ساختار و به روز

بودن در سطح بالایی باشد مطمئناً آن قطعات یک مجموعه واحد بسیار خوبی خواهند بود که به

طور کلی می‌توان گفت این ماشین نسبت به مابقی رقبا کیفیت بهتری دارد

تعمیر کردن ماشین های دیزل

۱ دستورالعمل ها و نکات ایمنی را در کار مراعات نمایند

۲ سرسیلندر موتور را پیاده و قطعات آن را تفکیک و عیب یابی قطعات ماشین سنگین کند

۳ تعمیرات مربوط به نیم موتور را انجام دهد۴ توربوشارژر و پیاده و سرویس نماید

دستورالعمل عمومی و نکات ایمنی تعمیرات خودرو در کارگاه یک خودرو روی سطح صاف کار کنید

و هنگام جک زدن زیر خودرو جلوی چرخ های طرف مقابل را با گیره مخصوص ببندید

جک های روغنی و سوسماری

جک روغنی و سوسماری را در وسط و زیر اکسل و یا رام جلو قرار داده

و بعد از اطمینان از بسته بودن چرخ خودرو را از زمین بلند کنید

شاسی خودرو خرج های مناسب قرار داده و سپس تعمیرات در زیر را شروع نمایید چهار قبل از انجام هر گونه تحلیل

یا سرویس موتور کابل اتصال بدنه باتری را از موتوری اطراف شاسی جدا کنید ۵ جهت جلوگیری از صدمات احتمالی

در هنگام تعمیرات حتماً روی بدنه صندلی ها و کف خودرو روکش مناسب قرار دهید ۶ روغن ترمز و محلول ضد یخ باید

با دقت خالی کردند زیرا عامل صدمه زدن به رنگ خودرو می باشند

سرویس کار

۷ هنگام انجام سرویس و تعمیرات از ابزار مخصوص

توصیه شده کارخانه سازنده استفاده کنید زیرا این ابزارها راندمان

کار بیشتر و عملکرد مناسب تری دارند ۸ هنگام

سرویس و تعمیرات از لوازم یدکی و اصل کارخانه سازنده قطعات ماشین سنگین استفاده کنید ۹هنگام تعمیرات موتور نسبت به تعویض

پینها واشر ها اورینگ ها لاستیکی آب بندی کاسه نمدها و واشرهای قفل اقدام نموده و از نوع مشابه و نو استفاده کنید.

تفکیک قطعات در تعمیر

۱۰ هنگام پیاده کردن و یا جدا کردن قطعات موتور آنها را به تفکیک در محل های خاص به طور مرتب بگذارید تا هنگام

بستن مجدد آنها دچار مشکل نشوید و قبل از بررسی و سوار کردن قطعات آنها را کاملاً شستشو دهید مجاری روغن

را تمیز کنید و به وسیله کمپرس هوا از باز بودن آنها اطمینان حاصل فرمایید ۱۲ قبل از سوار کردن قطعات متحرک

لغزنده سطح آنها را روغن کاری گریس کاری کنید

موارد دیگر

۱۳ جهت جلوگیری از نشت بعدی در هنگام بستن قطعات

روی واشرهای آب بندی از چسب توصیه شده استفاده کنید

۱۴ در سرویس و نگهداری و تعمیرات توصیه های خاص کارخانه

سازنده را رعایت کنید تورک لازم جهت بستن پیچ مهره ها و غیره

۱۵ در هر مرحله از سرویس و تعمیرات جهت اطمینان از صحت

عمل خود بازرسی نهایی راحتی انجام دهید

۱۶ جهت رعایت ایمنی در کار قبل از جدا کردن اتصالات و لوله های

کمپرسور باد ابتدا کلید برق کمپرسور را قطع نموده

سپس هوای تحت فشار سیستم را تخلیه کنید و همچنین

جک‌هیدرولیک تحت فشار را به حالت اولیه خود برگردانید

تعمیرات سرسیلندر

در سال قبل تعمیر موتورهای بنزینی را انجام دادید و امسال تعمیر موتورهای دیزل را انجام می دهید

تعمیر موتورهای دیزل نیز از بسیاری جهات مشابه تعمیر موتورهای بنزینی است نخست کابل اتصال بدنه با باتری را باز کنید

سپس لوله های متصل به انژکتورها لوله‌های برگشت سوخت صافی هوا

مانی فلت ها سیستم سوپر شارژ شیلنگ های رادیاتور و بخاری را باز کنید

طول فشار سوپاپ

ممکن است لوله های فشار شیر قوی و برگشت سوخت زیر درپوش سوپاپ باشد در این صورت لوله های مزبور

باز شود اسبک ها را علامت گذاری و پیاده کنید سرسیلندر را باز نموده و آن را با دقت روی میز کار قرار دهید

صورت جدا نشدن سرسیلندر از بلوک موتور می‌توان با استارت زدن از کمپرس موتور از کمک گرفت نحو اسبک ها

فنر سوپاپ ها و سوپاپ ها را پس از علامت گذاری پیاده کنید و در محل خاصی که بدین منظور آماده کرده اید

قرار دهید آنها را کربن زدایی کنید و از جهات مختلف عیب یابی کنید در صورت نیاز گیت ها را عوض کنید سوپاپ ها

از نظر طول آزاد فنر و کج شدن و خستگی با توجه به کاتالوگ ها مقایسه

فنر مشابه و نه مربوط به همین موتور با دستگاه فنر سنج آزمایش نمایید

ساییدگی و دو پهنی سوپاپ

درصورت ساییدگی و دوپهنی بیش از حد سوپاپ تعویض شود

جمع کردن اجزای سرسیلندر

قطعات تفکیک شده را با دقت و به ترتیب شماره های زیر قطعات ماشین سنگین  و رعایت نظافت و روغن کاری لازم با در نظر گرفتن

علائم قبلی و استفاده از آچار سوپاپ جمع کن ببندید ۱ هنگام جا زدن فنر های سوپاپ دقت کنید که

جهت پیچش فنرها مخالف همدیگر باشد ۲ چنانچه لایه های یک طرف فنر نزدیک یکدیگر باشند هنگام

بستن دقت شود که به طرف سر سیلندر قرار گیرد ۳ چنانچه یک طرف لایه های فنر با رنگ مشخص شده باشد

هنگام بستن دقت کنید که به طرف سر سیلندر قرار گیرد نحوه جمع کردن اجزای سوپاپ را با استفاده از ابزار مخصوص نشان

می دهدبستن واشر سر سیلندر را که علائم روی آن با کلمه تاپ

به طرف بالا قرار گیرد ترتیب سفت کردن پیچ ها را سرسیلندر نشان می دهد که در  آیو پارت اقدسی به صورت کامل آموزش داده می شود

تعمیر نیم موتور

پیاده کردن متعلقات خارجی سمت راست موتور

۱ پروانه

۲ تسمه پروانه

۳ پولی پروانه

۴ لوله خلاء

۵ ورودی هوا

۶ لوله برگشت و سوخت

۷ لوله های فشار قوی سوخت

۸ لوله های فشار ضعیف

۹ فیلتر سوخت در فیلتر روغن

۱۱ لوله های روغن

۱۲ انژکتور

۱۳ شلنگ آب

پیاده کردن متعلقات خارجی سمت چپ موتور

۱ دینام آلترناتور

۲ منی فولد ورودی

۳ منیفولد خروجی

۴ موتور استارت

۵ قالپاق موتور

۶ پوسته ترموستات

۷ فلایویل

پیاده کردن پیستون ها

۱ کارتر را بازکنید

۲ پیچ های چپ های شاتون را باز و آنها را علامت گذاری کنید

۳ پس از علامت گذاری بیستون و شطرنج را از بلوک سیلندر خارج کنید قطعات ماشین سنگین و پیستون

را از شاتون هاجدا کنید محل اندازه گیری سایش جانبی و سایش زبان های میل لنگ را نشان می‌دهد

۱ شاتون ها را از نظر عدم خمش و تاب داشتن آزمایش و در صورت معیوب بودن آنها را تعویض نمایید

الف نحوه بررسی پیچش شاتون ها را نشان می دهد به نحوه بررسی خمش شاتون ها را نشان می دهد

۲ رینگها را از روی پیستون پیاده کنید پیستون ها را ابتدا

تمیز نموده و سپس لقی جانبی ریه‌ها را از

داخل شیار مربوطه بررسی کنید در صورت معیوب بودن پیستون

با توجه به وضعیت سرسیلندر ۲۹ مناسب را انتخاب کنید

ساییدگی رینگ

۳ رینگ ها را از نظر سائیدگی دامنه قطعات ماشین سنگین و در نتیجه افزایش فاصله دهانه رینگ در قسمتی از سیلندر چه سائیده

نشده اندازه‌گیری کنید در صورت افزایش بیش از حد دهان نسبت به تعویض

آنها اقدام کنید روش اندازه گیری دهانه رینگ در داخل سیلندر را نشان می دهد

باز کردن و بررسی میل لنگ یا یاتاقان ها پس از بررسی رفع عیب چرخ دنده میل لنگ با استفاده از چکش

و روابط مخصوص دوباره چرخ دنده را در محل خود نصب کنید

پس از پیاده کردن میل لنگ آن را از نظر تاب با استفاده

از میکرومتر ساعتی بررسی نمایید اگر تاب میل لنگ بیش از حد مجاز بوده

و نیاز به تراشکاری داشته باشد قبل از بستن روی بلوک تعمیرات لازم روی آن انجام دهید

یاتاقان ها

یاتاقان های ثابت و متحرک را از نظر عدم وجود خط و خش سوختگی و لقی مجاز را بررسی و در صورت معیوب بودند

آنها را عوض کنید تپه های یاتاقان های ثابت را باز کنید میل لنگ را پیاده کرده شستشو داده و با

کمپرس هوا خشک کنید ترتیب چیدمانه یاتاقان های ثابت و بغل یاتاقانی در هنگام پیاده کردن یاتاقان ها

نشان داده می شود یاتاقان های ثابت را پس از بررسی ظاهری در صورت معیوب بودند تعویض کنید

در صورتی که لقی یاتاقان های ثابت و متحرک بیش از حد مجاز باشد میتوان بالاتون گذاری در پشت یاتاقان ها

آنها را در حد مجاز تنظیم و سپس آب بندی کرد لقی جانبی میل لنگ با چپه یاتاقان های ثابت و متحرک

را اندازه گیری کنید و در صورت خارج بودن از حد مجاز از واشرهای بغل یاتاقان استفاده نماید

مراحل باز کردن پمپ روغن به شرح زیر است یک

لوله روغن دو صافی روغن سه درپوش پمپ چهار چرخ پمپ

بررسی تاب میل سوپاپ

نحوه بررسی به کمک میکرومتر ساعتی پایه دار و دو عدد

تکیه‌گاه را نشان می دهد بررسی مقداری لقی فلانج

سر میل سوپاپ و چرخ دنده میل سوپاپ نحوه اندازه گیری

فاصله مجاز ما بین فلانج و چرخ دنده را نشان میدهد

نحوه جا زدن چرخ دنده میل سوپاپ روی محور میل سوپاپ

به کمک سنبه مخصوص و چکش را نشان میدهد

بامیکرومتر اندازه گیری مقادیر مجاز توصیه شده مقایسه کنید

و در صورت عدم تطابق نسبت به تعویض آن اقدام نمایید قطعات ماشین سنگین

نحوه اندازه گیری قطر داخلی سیلندر با استفاده از میکرومتر ساعتی نشان داده شده است

برای دقت در اندازه گیری سه ناحیه با ارتفاع متفاوت انتخاب نموده و به صورت صلیبی اندازه گیری اعداد

به دست آمده را مقایسه نمایید تفاوت مقادیر اندازه گیری شده دوپهنی سیلندر را نشان می دهد

مجموعه قطعات پیستون و شاتون را نشان می‌دهد جهت جا زدن جشن پین پیستون را در جعبه حرارتی

تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم نموده و سپس شاتون را به وسیله گژن پین بر روی پیستون سوار کنید

بعد از پیاده شدن پیستون ها چه باید کرد ؟

پس از پیاده کردن مجموعه پیستون و شاتون را با ابزار مناسب به ترتیب از بالا پیاده کنید کربن سر پیستون

را با استفاده از وسایل مخصوص یارینگ شکسته کاملاً تمیز کنید با خارج کردن خار گژن پین و پیستون را جدا کنید

دقت کنید اجزای پیستون های مختلف با یکدیگر تعویض نشوند برای جلوگیری از ایجاد این

اشکال آنها را به صورت لزوم علامت گذاری نمایید شیار رینگ های پیستون را از نظر سایش

و فرسودگی بررسی نمایید ساییدگی پیستون را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید

هزینه ها را از نظر سائیدگی در داخل سیلندر در با استفاده از فیلر دهانه رینگ اندازه گیری کنید

نصب سرسیلندر

پس از سفت کردن پیچ های پای انگشتی ها به مقدار توصیه شده سوپاپها را فیلتر گذاری کنید

قطعات موتور را بعد از سرویس و بازسازی به ترتیب در جای خود نصب نمایید

۱ درپوش سرسیلندر درپوش سوپاپ

۲ سوخت پاش ها

۳لوله روغن روغن مخزن به پمپ مکش

۴ فیلتر سوخت

۵ لوله برگشت

۶ لوله سوخت

۷ گلویی و تنوری

۸ شیلنگ آب نوع لوله خلع قطعات ماشین سنگین

۱۰ پروانه فن

نحوه پیاده کردن و سرویس توربوشارژر

نمای برش خورده موتور دیزل و محل استقرار دستگاه توربو شارژ را نشان می دهد جهت

سرویس و تعویض قطعات داخلی دستگاه توربوشارژر مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید

۱ قطعه شماره

۳ لوله مسیر برگشت روغن را از روی توربوشارژر باز کنید

۲ قطعه شماره ۲ لاله هوای ورودی را از روی مانیفلدو توربو شارژر جدا کنید۳

قطعه شماره یک دستگاه توربو شارژ را از روی مانیفلد پیاده کنید

که شامل یک درپوش متراکم کننده هوا دو لوله مکش هوا سه دهانه هوای

ورودی به موتور ۴ توربین ۵ کانال دود خروجی ۶ فلانج اتصال به مانیفلد دود

قطعات ماشین سنگین

قطعات ماشین سنگین

طریقه عمل

۱ درپوش متراکم کننده هوا را از روی فلانج اتصال باز کرده و پیچ ها و سوراخ های قلاویز

شده را به لحاظ سالم بودن آزمایش می کنیم ۲ طرح جهت دهنده هوا از یاتاقان درپوش

خارج کنید ۳ فن رینگی از داخل شیار رینگ درپوش درآورده و سالم بودن آن را بررسی کنید

۴ لوله هدایت روغن از محل خود باز کرده و کانال قطعات ماشین سنگین

روغن را تمیز کنید پنج بسته های اتصال را باز نموده و توپی

حامل توربین دود و کمپرسور را از روی قطعه آزاد کنید ۶ سالم بودن و عدم ساییدگی

پره های توربین و کمپرسور را به دقت بررسی کنید ۷ مانیفلد دود را کربن گیری کنید

۸ توپی را به آرامی چرخانده و لقی محور و یاتاقان را آزمایش کنید

شرکت آیو پارت اقدسی بزرگترین پخش کننده قطعات ماشین سنگین و لوازم زیربندی و ترمزهای بادی در ایران

شرکت آیو پارت اقدسی بزرگترین پخش کننده لوازم یدکی ماشین های سنگین و نیمه سنگین در ایران
ayooparts
aghdasi

این پست دارای یک نظر است

دیدگاهتان را بنویسید

با ما در تماس باشید :

امتیاز شما به این مطلب
3.7/5

فهرست

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس