دیسک ترمز
دیسک ترمز و لنت
دیسک ترمز را با دو دست بکشید تا پلوس از توپی چرخ بیرون آید پلاس سمت چپ خودرو را از داخل جعبه دنده دربیاوریم به همان ترتیب ذکر شده چرخ سمت چپ و راست را جدا کنید بلندتر است و داره تکیهگاه بلبرینگ در قسمت میانی است که توسط دو پیچ مهار شده است مهره پیچ هایی از سایر را از سمت راست و چپ شل کنید و آن را نیم دور چرخید که آزاد شود
قسمت پایین پلوس
سپس از قسمت پایین پلوس سمت راست را با دو دست بیرون بریزید دیسک ترمز تا از دیفرانسیل جدا شود تفاوت پلاسما نشان داده شده از سه عدد پیچ و متصل کننده استارت به جعبه دنده را که یکی از آنها از پایین و بعد دیگر از سمت بالای دیفرانسیل باز می شوند باز کنید و استارت را از قسمت بالا بیرون بیاورید با باز کردن اتصالات الکتریکی استارت را پیاده کنید برای آسیب ندیدن حسگر اکسیژن توصیه می شود

گلویی اگزوز باز
آن را از روی گلویی اگزوز باز کنیم جعبه دنده توسط هفت پیچ و مهره از پایین به بالا به موتور متصل است آنها را باز کنید به تفاوت پیج ها از نظر طول دقت کنید زیر کارتل روغن موتور جک روز رسانی تلگرام جدا کردن جعبه دنده موتور روی دسته موتور سمت راست آویزان نشود و صدمه نبیند برای ایمنی بیشتر لاستیک های خود را به عنوان تشکر کمکی در زیر خود را قرار دهید ابتدا مهره و واشر اتصال دسته موتورچپ و سپس مهره ها را باز کنید
دسته موتور سمت راست
پیچ بسته موتور از روی شبکه خنده باشگاه با موتور را بدون دیسک ترمز اینکه به دسته موتور سمت راست فشار بیاید دست دیسک ترمز چه کسی را کارتل تا حد ممکن پایین بیاورد تا پیش از دسته موتور شود شود توسط جرثقیل گیربکس را از بالا مهار کنید اکنون جعبه دنده را بیرون بکشید تا از پیچ دوسر روزه بالای متصل کننده جعبه دنده موتور آزاد شود چرا که بیرون بکشید تا شفت ورودی آن از ۱۰۰۰ خارجی صفحه کلاچ جدا شود توسط جاسوسان جعبه دنده را پایین بیاورید در نهایت برای جداسازی مجموعه کلاچ افتتاح جهت جلوگیری از به هم خوردن نظم کلاچ روی پوسته یا فلایویل علامت تصطبیق بزنید
چرخش موتور
برای جلوگیری از چرخش موتور هنگام باز کردن پیچ های پوسته کلاچ را با استفاده از ابزار مخصوص ثابت کنید و اتصال بوده کلاچ را به صورت ضربدری باز کنید مجموعه کلاچ را پیاده کنید دقت و عدد پین راهنمای پوسته کلاچ روی فلایویل گم نشود
عیب یابی کلاچ
دیسک ترمز
از جمله معایبی ک سبب تعمیر مجموعه کلاچ میشود دیسک ترمز
عمل نکردن مجموعه کلاچ و کاهش کشش شتاب گیری خودرو صدای غیرعادی هنگام گرفتن کلاچ لرزش مجموعه کلاچ و جعبه دنده هنگام رها کردن پدال کلاچ عمل کردن کلاچ در ابتدا یا انتهای کورس کلاچ
بررسی صفحه کلاچ
ابتدا صفحه کلاچ را از نظر ساییدگی سوختگی و چرب شدن لنت شل شدن پرچ ها و فنرهای ارتعاش گیر وجود ترک شکستگی در لنت ها را بررسی کنید اگر لنتها روغنی هستند این حالت ممکن است به دلیل نشست روغن از کاسه نمد ته میل لنگ یا استفاده بیش از حد گریس است بر روی هزارخاری و بلبرینگ باشد که باعث لرزش یا سرخوردن کلاچ در شروع حرکت می شود
کاسه نمد
کاسه نمد را تعویض کنید و قبل از نصب صفحه کلاچ چربیها را از سطوح آن کاملا پاک نمایید تا به مرور زمان به طور طبیعی ساییده می شوند سایت که بیش از حد لنتهای صفحه کلاچ تاثر میخ پرچ ها به دلایل زیر زیر ممکن است اتفاق بیفتد :
رانندگی طولانی مدت در حالت نیم کلاچ
رانندگی با وجود لغزش صفحه کلاچ تنظیم نبودن مقدار خلاصی پدال کلاچ دیسک ترمز
مقدار ضخامت صفحه کلاچ را اندازه گیری کنید در صورتی که ضخامت از مقدار مجاز کمتر باشد صفحه کلاچ باید تعویض شود با استفاده از کولیس دیسک ترمز عمق سوراخ پرچ ها را اندازه گیری کنیم در صورتی که از ۳ میلی متر کمتر باشد صفحه کلاچ رو تعویض کنید اگر لنت های صفحه کلاچ ترک داشته شکسته و متلاشی شده باشند خودرو قادر به حرکت نخواهد بود این ناشی از موارد زیر است
انتقال گشتاور
انتقال گشتاور ناگهانی از شهرها به موتور فشردن پدال کلاچ و رها کردن آن در سرازیری
استفاده از لنت های غیر استاندارد انبارداری نامناسب صفحه کلاچ
در این حالت صفحه کلاچ باید تعویض شود
لرزش نام رها کردن پدال کلاچ در رانندگی می تواند به دلیل تاب برداشتن به بیش از اندازه صفحه کلاچ از جمله دلایل تا برداشت نصب کلاچ و صفحه قبل از موتور در اثر ضربه فیزیک دچار خمش شده باشد صفحه کلاچ در حین مونتاژ دچار نشده باشد در انبار به صورت غیر اصولی نگهداری شده و قبل از مونتاژ حداکثر مقدار تابش نشده باشد صفحه کلاچ روی محور هزار خار دار روی مرغک دستگاه تراش بسته میشود و توسط ساعت اندازه گیری مقدار تاب داشتن آن اندازهگیری میشود که مقدار تاب مجاز بین ۵ تا ۷ میلی متر است
لرزش میتواند ناشی
از ضعیف شدن فنرهای ارتعاش گیر شکسته شدن فنر ها در محل خود و همچنین افتادن یکی یا چند عدد است و نه تنها به دلیل شکسته باز شدن لبه نگهدارنده فنر در روی توپی صفحه کلاچ باشد در صورت گریس کاری نشدند محور جعبه دنده و هزارخاری صفحه کلاچ را بستند مجموعه سبب زنگ زدن به توپ صفحه کلاچ و دنده در ناحیه هزارخاری میشود همچنین در صورت خرابی و ساییدگی تکیهگاه محور جعبه دنده روی قسمت مرکزی فلایویل با هم محور نبودن آن با میل لنگ ساییدگی و لهیدگی در هزار خاری صفحه کلاچ به وجود میآید
تغییر شکل دادن پوسته بلبرینگ
به دلیل ساییدگی بوش ها یا شاخه های دوشاخه کلاچ باز کردن بلبرینگ بر روی محور جعبه دنده دیسک ترمز شکل پوسته بلبرینگ تغییر میکند
ساییدگی بلبرینگ در صورت کم بودن دیسک ترمز فاصله فنر با بلبرینگ یا تنظیم ناصحیح دوشاخه بلبرینگ ساییدگی در آن صورت میگیرد فرسودگی بلبرینگکلاچ نیز ناشی از زنگ زدن آن است
پوسته دیسک کلاچ
تاب برداشتن پوسته دیسک کلاچ در صورتی که پیچ های پوسته به طور یکنواخت و به ترتیب مناسب سفت نشده باشند یا دیسک کلاچ بر روی پین های راهنمایی فلایویل به صورت صحیح جا زده نشده باشند پوسته ی دیسک کلاچ تاپ می دارد
شکسته شدن دیسک کلاچ
دلایل زیر ممکن است شکستگی در دیسک کلاچ به وجود آید
لغزش طولانی مدت صفحه کلاچ و افزایش دمای بیش از حد دیسک آغشته شدن لنت ها به روغن
تنظیم نبودن خلاصی سیم کلاچ
بررسی فلایویل
تاب برداشتگی فلایویل نیز در لرزش و استهلاک سریع لنت صفحه کلاچ موثر است برای کنترل میزان تاب فلایویل ساعت اندازه گیری را بر روی آن نصب کنید و موتور را یک بار بچرخانید تا مقدار تاب داشتن فلایویل مشخص کردن حداکثر مقدار تاب داشتن ۲ میلیمتر است در صورت وجود خط و خش و پله در سطح محلی مخصوص قطعات ماشین سنگین ثابت کنید.
پیچ های فلایویل
پیچ های فلایویل را دیسک ترمز برای جلوگیری از تاب برداشتن از محل اتصال به میل لنگ و خرابی پیش از آن به روش ضربدری باز کنید حداکثر مقدار مجاز ماشین کاری فلایویل۵ میلی متر است در هنگام عیب یابی و تعمیر مجموعه کلاچ یکی از قطعاتی که به بررسی نیاز دارد رولبرینگ انتهای میل لنگ است برای
صحت عملکرد آن با استفاده از نیروی دست لورینگ به حرکت در آورید اگر در مقابل حرکت مقاومت چسبندگی داشته باشد باید تعویض شود
تنظیم ارتفاع پدال کلاچ و خلاصی پدال کلاچ
پس از ثابت شدن خودرو حداکثر فاصله سطح بالایی کلاچ اتاق را اندازه گیری کنید ارتفاع به دست آمده را با مقدار استاندارد مقایسه کنید در صورت نیاز به تنظیم ارتفاع پدال کلاچ مهره قفل کننده را باز کنید و با چرخاندن پیچ من کننده حرکت ارتفاع پدال کلاچ را تنظیم کنید برای اندازه گیری خلاصی پدال کلاچ را به آرامی با دست فشار دهید تا در مقابل حرکت پدال مقاومت احساس شود
ساعت پدال کلاچ
این ارتفاع میزان خلاصی پدال کلاچ است که پدال کلاچ روز ۲۵ میلیمتر توصیه می شود در صورتیکه تنظیم درست انجام نشود دوشاخه کلاچ به طور کامل عمل جداسازی دیسک ترمز صفحه کلاچ از فلایویل و دیسک را انجام نمیدهد
صفحه کلاچ
زیرا لغزش در صفحه کلاچ اتفاق میافتد برای تنظیم خلاصی پدال کلاچ در سیستم فرمان مکانیکی کلاچ نوع سیمی ابتدا پدال کلاچ را چند بار فشار دهید و آزادکنید سیم کلاچ در تکیه گاه خود صاف کنید مطابق اهرم دوشاخه کلاچ و سیم کلاج و از یکدیگر دور کنید و میزان لقی معاونین و پیرو واسطه و دوشاخه را با استفاده از چرخاننده مهره تنظیم به مقدار استاندارد تنظیم نمایید
خلافی و ارتفاع پدال
بعد از تنظیم مقدار خلافی و ارتفاع پدال کلاچ را بررسی کنید به این صورت که کلاچ درمیانه کورس متمایل به پایین عمل کند کلاس را بگیرید و در وضعیت دنده یک آرام آرام کلاس را رها کنید اگر در میانه کورس خودرو شروع به حرکت کرد تنظیمی درست بوده است در غیر این صورت اگر در انتهای عملکرد پیچ سیم کلاچ را اندک سفت کنید و برعکس